A kisebb kutak már bezártak, a nagyobb láncoknál még kapható üzemanyag, de egyre nagyobb a hiány. Már most is csak 10-20 liter tankolható egy alkalommal, de a kártyás rendszerrel még inkább korlátoznák a vásárlást - írta tudósítójának beszámolója alapján a vg.hu.
Az üzemanyag-problémáknak több oka is van.
- Sorra érik rakétatalálatok az ukrajnai kőolaj-feldolgozó üzemeket és a tárolókat.
- Oroszország és Fehéroroszország felől nem érkezik kőolaj, az ország tengeri kikötői is blokád alatt vannak, így csak Nyugat-Európából, szárazföldön érkeznek szállítmányok, amelyek viszont nem fedezik a szükségletet.
- Zajlanak a tavaszi mezőgazdasági munkálatok is, és a munkagépeket is fel kell tankolni.
A bajokat csak tetézi, hogy hatalmas árrobbanás is várható. A kormány ideiglenesen felfüggesztette az üzemanyagot terhelő jövedéki adót és az áfát, de még így is 30-40 százalékkal drágább a benzin és a dízel, mint a háború kirobbanása előtt. Ezeknek a járulékoknak a visszaépítésével akár a többszörösükre is emelkedhetnek az árak, ami az élet minden területén árfelhajtó hatású lesz.
A tudósítás szerint a kormány a jelenlegi 1,5 százalékról 3 százalékra kívánja emelni a hadiadót - ezt a munkavállalók esetében a béreket terhelő különadót 2014-ben, a kelet-ukrajnai harcok kitörésekor vezették be.
Időközben nem enyhül a belső menekülthelyzet sem. Ugyan sokan már visszatértek Kijevbe, de továbbra is több millióan tartózkodnak a biztonságosabb nyugat-ukrajnai régiókban. Csak Kárpátalján 400 ezren vannak. Létezik egy olyan kormányzati ígéret, hogy mindenkit, akinek a harcok miatt odaveszett az otthona, új lakáshoz juttatnak. Az egyelőre nem tisztázott az összeállítás szerint, hogy ezt miből finanszíroznák, de a terv szerint nem kell az új lakáshoz jutáshoz visszatérni az eredeti lakhelyre, ezért a vélekedések szerint sokan lesznek, akik Nyugat-Ukrajnában, akár a Kárpátalján fognak maradni.