Infostart.hu
eur:
384.94
usd:
332.63
bux:
107229.31
2025. november 12. szerda Jónás, Renátó
Az új koronavírus betegeinek ápolására alakítanak ki szükségkórházat az indiai Asszám államban fekvő Gauháti egyik sportcsarnokában 2021. április 19-én. A koronavírussal igazoltan fertőzöttek száma több mint 15 millió Indiában, a második legmagasabb a világon az Egyesült Államok után.
Nyitókép: MTI/AP/Anupam Nath

Az indiai közegészségügy problémáira világított rá a koronavírus

Az ágy-, oxigén- és gyógyszerhiány a strukturális problémák tünetei, amelyek most váltak olyan akuttá, hogy a nagyvilág is pontosan lássa, milyen alapvető gondokkal küzd India közegészségügye.

Egy elhanyagolt és alulfinanszírozott egészségügyi ellátórendszer küzd hetek óta rivaldafényben az indiai második hullámmal: 1947, India függetlenedése óta zajlik az a folyamat, amelynek betetőzése a mostani időszak. Az egészségügybe történő befektetésekre sosem tekintettek gazdaságilag produktív kiadásokként az országban, az iparral, a mezőgazdasággal vagy a szolgáltatóiparral szemben.

Nem kifizetődő fejleszteni

"Az indiai egészségügyi rendszerek évtizedek óta nem kapták meg a megérdemelt tiszteletet és forrásokat. Az egészségügy állami finanszírozása a GDP egy százaléka körül stagnált, és a betegek által saját zsebből származó egészségügyi kiadások még az elmúlt években is 60 százalék fölött voltak. A kormány, valamint a legtöbb állam kormánya alacsony összegeket különített el az egészségügyre a költségvetésében" – közölte K. Srinath Reddy, az Indiai Közegészségügyi Alapítvány elnöke a CNBC-nek nyilatkozva. Összehasonlításképp: az Egyesült Államok a GDP 17, Franciaország és Németország a GDP 11 százalékát költi egészségügyre. A magyar adat 4,5 százalékos, ami huszonöt éves mélypontot jelent, de így is többszöröse az indiainak. A súlyosan alulfinanszírozott egészségügynek eközben egy olyan országot kell ellátnia, amely az USA után a második legtöbb esettel bír a világon.

Az elmúlt hetekben napi 300 ezer új megbetegedést regisztrálnak és a kumulált esetszám megközelíti a 25 milliót.

Mindemellett mind a valós esetszám, mind a halottak valós száma messze meghaladhatja a hivatalos adatokban foglaltakat.

"Tízezer lakosra jutó 8,5 kórházi ággyal és tízezer lakosra jutó nyolc orvossal az ország egészségügyi ágazata nincs felkészülve egy ilyen válságra. Ráadásul a közszféra egészségügyi ellátórendszereinek alacsony hatékonysága, működési zavarai és akut hiánya nem felel meg a lakosság növekvő szükségleteinek" - írja a Fitch Solutions jelentése a helyzetről abban az országban, mely 1,4 milliárdos népességével a Föld lakosságának 18 százalékának otthona.

Senkinek sem fontos a terület

Az indiai második hullám februárban kezdődött és március-április folyamán robbant igazán nagyot. A maszkviselés be nem tartása mellett a vallási ünnepek és politikai gyűlések járultak hozzá a gyors terjedéshez egy olyan országban, ahol a közegészségügy sosem volt fontos politikai szempontból.

"A közegészségügy soha nem volt politikai prioritás és a választási program része. A kormány levette a kezét róla, ezzel a megközelítéssel üzenetet küldött, miszerint az egészségügy egyéni felelősség.

Az emberek nem érzékelik, hogy a választott kormányoknak és a politikai vezetőknek felelősséget kellene vállalniuk és számon kérniük az egészségügyi szolgáltatások biztosításáért.

Ez lehetővé tette, hogy az egészségügyi magánszektor ugrásszerűen növekedjen, miközben az állami szektor alulfinanszírozott és alulteljesítő maradt - mondja Chandrakant Lahariya egészségügyi rendszerekkel foglalkozó szakértő.

Kétes a jövő

Az indiai magánkórházak leginkább profitorientált vállalkozások, a legtöbb indiainak pedig nincs életbiztosítása és a kezelésekért készpénzben fizet. Felmérések szerint a lakosság 80 százalékának nincsen olyan biztosítása, ami komolyabb ellátást fedezzen, 68 százalékuk pedig alapvető gyógyszerekhez sem fér hozzá. A magánkórházak nem egy elhúzódó egészségügyi krízis kezelésére vannak berendezkedve:

a gyors gyógyítás a céljuk.

Hogy a krízis megfelelő tanulságot jelent-e a jövőre nézve, egyelőre még kétséges. Az tény, hogy 2022-re megduplázzák az egészségügy költségvetését, viszont ha a korábbi, hasonló krízishelyzetekre tekintünk vissza, azt látjuk, hogy bármi is történt, annak nem volt hosszan tartó hatása változások terén az egészségügyre.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a politika tapasztalati műfaj, az a tudás számít, amit az ember átélt

Orbán Viktor: a politika tapasztalati műfaj, az a tudás számít, amit az ember átélt

Orbán Viktor miniszterelnököt egy keddi tévéinterjújában a Donald Trump amerikai elnökkel folytatott tárgyalásáról, a magyarországi elnöki rendszer lehetőségéről, a gazdaság helyzetéről, a lehetséges budapesti békecsúcsról, a kegyelmi ügy hatásairól, a Tisza Párt által kezelt adatok kiszivárgásáról és arról is beszélt, hogy miért nem vitázik Magyar Péterrel.

Aszódi Attila: nagyívű atomenergetikai megállapodás született Washingtonban, költséghatékonyabb működés várható

A paksi atomerőmű négy blokkja további üzemidő-hosszabbításra vár, ezért volt időszerű az amerikai technológia beszerzése – mondta az InfoRádióban az atomenergetikai szakértő. A BME Természettudományi Karának dékánja elmondta: a következő két évtizedben további kiégett üzemanyag-kazetták keletkeznek, amelyeket a jelenlegi létesítmény a kapacitás korlátozottsága miatt nem tud már befogadni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.11.12. szerda, 18:00
Kiss Ambrus
a Főpolgármester Hivatal főigazgatója
Így cselezik ki az adózást a szemfüles magyar befektetők – heteken belül elillan a lehetőség

Így cselezik ki az adózást a szemfüles magyar befektetők – heteken belül elillan a lehetőség

Az első negyedévi hatalmas robbanás után a második negyedévben is folytatódott a tartós befektetési számlák rekordgyorsaságú felfutása, a harmadik negyedév azonban már lassulást hozott – olvasható ki az MNB friss adataiból. Mostanra több mint 500 ezer TBSZ-t tart nyilván a statisztika, ami év eleje óta 32%-os (!) növekedést takar. A hatalmas ralit elsősorban az állampapírok idei kamatfizetései magyarázhatják, a háztartások mintegy 4000 milliárd forinthoz jutottak az inflációkövető papírokból, ez a pénz pedig a jelek szerint többek között tartós befektetési számlákon találhatta meg a helyét. Egy TBSZ-en jelenleg átlagosan 14,5 millió forintot tartanak a magyarok, a nyugdíj-előtakarékossági számlák (NYESZ) átlagos egyenlege pedig átlépte a 6,1 millió forintot. Év vége közeledtével érdemes szánni egy kis időt a megtakarítási számlák körüli gondolkodásra: rövid gyűjtőéves új TBSZ-t már csak bő egy hónapig lehet nyitni, a nyugdíjcélú befizetéseket pedig az adójóváírás bezsebelése érdekében szintén érdemes még idénre időzíteni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×