A német nagyvárosok légszennyezettsége jóval meghaladja az Európai Unió környezetvédelmi előírásait, főleg Münchenben és Stuttgartban magas a levegő nitrogén-dioxid-tartalma.
A Deutsche Umwelthilfe környezetvédelmi szervezet korábban már Düsseldorfban és Stuttgartban pert nyert a két illetékes tartomány, Észak-Rajna-Vesztfália és Baden-Württenberg kormányzatával szemben a dízelmeghajtású autók belvárosokból történő kitiltásának ügyében. A két tartomány azonban fellebbezett, így került az ügy Lipcsébe, a legfelsőbb közigazgatási bíróság elé.
A keddi ítélet szerint a városoknak jogukban áll kitiltani a dízelautókat bizonyos feltételek mellett, szövetségi törvény nélkül.
A döntés precedensértékű lehet az Európai Unióban is.
A német autóklub szerint könnyen át lehet alakítani környezetbaráttá az érintett autókat, míg a Zöldek az autógyáraktól várják el, hogy átalakítsák a kocsikat.
Ahogy Vincze András, müncheni tudósítónk jelezte, a német kormány is tisztában van a döntés horderejével. Ezért már a múlt héten a közlekedési minisztérium már közölte, hogy törvényt készít elő, amely a forgalmas utakon betiltaná a dízelautók közlekedését, ha a légszennyezettség bizonyos szint fölé emelkedik.
Adatok szerint 15 millió dízelkocsi van forgalomban Németországban, és ezek közül 6 millió felel meg az Euro6-os követelményeknek, vagyis
a kitiltás 9 millió járművet érinthet.
A légszennyezettséget évente hatezer ember haláláért teszik felelőssé Németországban.