Infostart.hu
eur:
390.67
usd:
331.43
bux:
111046.97
2025. december 23. kedd Viktória

Katasztrófa fenyegeti az angol partokat

Szivárog az olaj a csütörtökön az angol partoknál zátonyra vezetett hajóból. Az MSC Napoli által szállított konténerek egy része már a tengerbe hullott, több mérgező anyagot tartalmaz.

Nyolc kilométer hosszú olajfolt lebeg a tengeren Anglia délnyugati partjainál. Az üzemanyag egy konténerhajóból szivárog, amely még csütörtökön, a Kyrill orkán idején feneklett meg.

A hajóból, amely 3.500 tonna üzemagyagot is szállított, vasárnap estére már mintegy 200 tonna olaj ömlött a tengerbe.

A csaknem 2.400 konténert, köztük csaknem százhatvanban veszélyes anyagot - kénsavat, növényvédőszert - szállító MSC Napolit kapitánya szándékosan vezette zátonyra, nehogy a hajó egész rakományával együtt elsüllyedjen a nyílt vízen.

A szakértők szerint elképzelhető, hogy a sérült jármű nem lesz képes ellenállni az időjárás viszontagságainak, és egyszerűen kettétörik.

Nem is lehetne a vízen

Környezetvédők felhívták a figyelmet arra, hogy a Napolinak nem is szabadna a tengeren lennie, hiszen 2001-ben egyszer már zátonyra futott Délkelet-Ázsiában. Az 1991-es építésű hajó akkor az Indiai- és a Csendes-óceánt összekötő Malaka-szorosban feneklett meg.

Az akkor még CMA CGM Normandie nevű hajó hatvan napot vesztegelt a korallzátonyon, mire javításra Vietnámba szállították.

A brit tengeri környezetvédelmi hatóság egyik képviselője elmondta, ha a hajót megfelelően tervezték és üzemeltették, majd javították volna, még a Kyrill okozta extrém körülményekkel is meg tudott volna küzdeni.
Mentőcsapatok a fedélzeten

A Napoli legénységét már korábban a partra vitték, most pedig mentési szakértők érkeztek a hajóra, hogy előkészítsék az olaj és a rakomány lepakolását.

A közlekedési minisztérium szóvivője közölte: az olajszivárgást tartják a legnagyobb problémának, ezért ennek megszüntetésével kezdik majd a mentést.

Korábban az üzemanyag szétterjedését megakadályozó eszközzel is körbevették a Napolit, ezt azonban el kellett távolítani, miután a konténerek potyogni kezdtek a 35 fokban megdőlt hajóról a vízbe.

Katasztrófaturizmus

A tengerbe zuhant konténerek közül több még most is a vízen lebeg, egy részük azonban partot ért. A konténerekben többek között BMW-motorok, Mercedes luxusautók, autóalkatrészek, ruhák, borok, parfümök sodródtak partra.

A helyi rendőrség munkatársa elmondta: sokan jöttek le a tengerpartra, hogy "szuveníreket" gyűjtsenek.

Az emberek mindent elvisznek, amihez csak hozzájutnak. Ez azonban veszélyes, hiszen a felnyitásuk előtt nem lehet tudni, mit tartalmaznak a konténerek.

Címlapról ajánljuk
Oeconomus: negyedannyi halat eszünk, mint az EU-átlag, de egy esetben élen állunk

Oeconomus: negyedannyi halat eszünk, mint az EU-átlag, de egy esetben élen állunk

A halfogyasztásunk jelentős része karácsonyra korlátozódik – mondta el Erdélyi Dóra, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány senior elemzője az InfoRádióban.

A januártól életbe lépő változásokról szólt az idei utolsó Kormányinfó

Az ünnepek miatt szokatlan időben, kedden délután fél 4-től kezdték a Kormányinfót. Orbán Viktor miniszterelnök korábban azt posztolta, hogy az év valószínűleg utolsó kormányülését tartották kedden. A Kormányinfón nem hangzott el nagy bejelentés, elsősorban a januártól életbe lépő változásokat ismertették. A kormányülésen szó esett a Benes-dekrétumokról is, Orbán Viktor tárgyalt szlovák kollégájával az ügyről – mondta Gulyás Gergely.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×