2023 őszén kapott bejelentést a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az MVM Next földgáz egyetemes szolgáltatásra irányuló számlázási gyakorlatával kapcsolatban. A versenyhivatal munkatársai megvizsgálták a földgázra vonatkozó bejelentést, egyebekben adatokat kértek mind a bejelentőtől, mind a bejelentett vállalkozástól, figyelembe vették a beérkezett adatszolgáltatások információit, a rendelkezésre álló egyéb dokumentumokat, és értékelték a releváns tényeket. Megállapította, hogy a versenyfelügyeleti eljárás indításának feltételei nem álltak fenn.
A bejelentés lezárását követően a bejelentő bírósághoz fordult, azt kérve a Fővárosi Törvényszéktől, hogy helyezze hatályon kívül a GVH döntését és kötelezze versenyfelügyeleti eljárás megindításra a versenyhatóságot.
A bíróság helyt adva a bejelentő kérelemének versenyfelügyeleti eljárás lefolytatását rendelte el az ügyben.
Az ítéletében foglaltak, illetve a villamos energia egyetemes szolgáltatás kapcsán érkezett újabb bejelentés értékelése során beszerzett adatok és saját adatgyűjtések alapján a versenyhatóság a 2024. július 5-én indított versenyfelügyeleti eljárásban azt vizsgálta, hogy az MVM Next 2022 augusztusától kezdődően a földgáz és a villamos energia egyetemes szolgáltatása keretében kibocsátott számlákon, a rezsiboxban feltüntetett megtakarítás bemutatása nem ütközik-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába.
A GVH megállapította, hogy a rezsiboxban szereplő tájékoztatás tartalmát jogszabály írja elő, mely elsődlegesen arra irányul, hogy a hatósági árrögzítés (rezsicsökkentés) tényéről és következményeiről az MVM Next informálja az egyetemes szolgáltatásban részesülő lakossági fogyasztókat, a tájékoztatás megjelenítése tekintetében az MVM Next saját döntési, cselekvési önállósággal nem bír.
A tájékoztatás elsősorban a rezsicsökkentésről, mint kormányzati intézkedésről szól, az csak közvetetten áll kapcsolatban a földgáz- illetve villamos energia egyetemes szolgáltatás keretében történő értékesítésével. A jogszabályban rögzített hatósági árból fakad, hogy a lakossági fogyasztók kedvezményes áron kapják az energiát, nem pedig az MVM Next önálló kereskedelmi megfontolásaiból.
Mindezek alapján a GVH arra következtetésre jutott, hogy a versenyfelügyeleti eljárásban vizsgált gyakorlat nem azonosítható az MVM Next önálló piaci magatartásával,
azaz csak közvetetten kapcsolatható az egyetemes szolgáltatás nyújtásához. Így az MVM Next számlázási gyakorlata nem minősül a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerinti kereskedelmi gyakorlatnak. Ezért a törvény rendelkezései - tárgyi hatály hiányában - nem alkalmazhatók a versenyfelügyeleti eljárással érintett magatartás vonatkozásában, a GVH hatásköre pedig kizárólag az e törvény hatálya alá tartozó magatartás(ok) vizsgálatára terjed ki.