Európa leghosszabb csatornahídja a magdeburgi Kanalbrücke, amely a rajnai és a berlini hajózási útvonalak összekötésére létesült. Az építmény – amelyen 2003 októberében indult meg a hajóközlekedés – 43 méter széles és két szakaszból, egy nagyságrendileg 780 méter hosszú ártéri- és egy 220 méter hosszú mederrészből áll; ahol a legnagyobb pillértávolság 106 méter. A legnagyobb terhet felvevő támasz összesen 10 ezer tonna terhet továbbít a pillérre – írja a magyarepitok.hu.
A Paks II. Zrt. szakemberei – az említett – magdeburgi látogatás során a kivitelezésről és az üzemeltetésről is rengeteg információt kaptak – olvasható.
A csatornahídba olyan monitoringrendszert telepítettek, amivel mind a csatornát, mind az egyes elemeket monitorozni tudják. Emellett az építmény teljes hosszában fixált geodéziai pontok is találhatók, így dokumentálják a híd mindhárom irányú mozgását és csavarodását is. A szerkezetet ugyan száz évre tervezték, de a szakemberek szerint akár kétszáz évet is kibír megfelelő öregedéskezelés mellett. A huszonegy év üzemelés alatt eddig egyszer, 2008-ban ürítették le a csatornahidat, jövőre tervezik a következő víztelenítést. A Paks II. szakemberei ezeket a tervezési- és üzemelési tapasztalatokat felhasználva támogatják a Paks II. projekt során létesítendő hídszerkezet tervezését.
A látványterveken részleteiben megjelenített építmény már jól mutatja, hogy az üzemelő és az épülő blokkok ugyanazon a hidegvíz-csatornán fognak osztozni, efölött ível át majd az a hídszerkezet, ami Paks II. a Dunába visszaengedett hűtővizét fogja szállítani, mint a melegvíz-csatorna mentén létesülő úgynevezett csúcshűtőrendszer, amely a Duna hőterhelésének csökkentésére hivatott. A lap azt írja, hogy a rendszer alkalmazása révén Paks II. a két atomerőmű hat blokkjának egyidejű üzeme alatt is képes lesz teljesíteni a szigorú környezetvédelmi előírásokat.