eur:
415.23
usd:
399.13
bux:
78860.11
2024. december 19. csütörtök Viola
Nyitókép: Unsplash

Kiszámolták, mennyi idő alatt tud félretenni az átlag magyar egy új autóra

Az elmúlt évek drágulása és a keresetek szerényebb növekedése okán bizonyos élethelyzetekben nem csoda, ha egy új jármű sokak számára elérhetetlennek tűnik.

A KSH 2022-es adatait alapul véve két élethelyzetet, egy egyedülálló személyt és egy egygyermekes család helyzetét vizsgálta meg a totalcar.hu annak tükrében, hogy mennyire elérhető egy új, 7 millió forint körüli autó. Mint írják, az említett évre a Központi Statisztikai Hivatal egészen átfogó statisztikával rendelkezik, és az elmúlt két év során változtak ugyan mind az árak, mind a kötelező kiadások, de a bérek is, és a kettő közti különbség nem torzult jelentősen.

A lap azt írja, a KSH 2022-es helyzetképe szerint a háztartások egy főre jutó éves nettó jövedelme 2,2 millió forint, vagyis a statisztika átlagcsaládja átlagosan 4,4 millió forintból gazdálkodik egy évben. A háztartások egy főre jutó éves fogyasztása 1,7 millió forint, ez két fő esetén 3,4 millió forint, azaz a szabadon felhasználható összeg egy évre 1 millió forint.

Ez egy olyan összeg, amiből rendezni kell a vis maior helyzeteket, illetve fedezni az extra kiadásokat.

Feltételezhetően ritka az, amikor ez az egymillió forint érintetlen marad, a legjobb esetben is a felét, de inkább a harmadát képesek félretenni megtakarításként. Azaz egy 7 millió forintos gépjármű megvásárlása 14-24 évbe telne.

Mint írják, a KSH a közlekedést is belevette a kiadásokba, vagyis azzal számolva, hogy egy háztartásnak nincs autója, akkor ez a kiadás jelentősen kevesebb, mert csak bérlettel és jegyárral kell számolni. A közlekedés a táblázatban csaknem 12 százalékot tesz ki, vagyis nagyjából 300 ezer forint plusz marad a család kasszájában, így ha évente 800 ezer forint a félretett pénz, a 7 millió forint 9 év alatt gyűlik össze, ha pedig az éves megtakarításunk 600 ezer, akkor 12 év alatt érhető el a célösszeg. Hozzáteszik, ez nem egy reális élethelyzet, sokkal valósabb a hitel vagy a lízing finanszírozás.

Például egy 6,94 millió forintos autóhoz 2 millió forint önerőt összegyűjteni 2-7 év alatt lehetséges, a 10,7 százalékos THM-mel ellátott fennmaradó összeget pedig, ha 72 hónap alatt fizeti ki a család, akkor a havi bevételből 92-93 ezer forintot kell levonni. Leszögezik:

ezt sem az optimális félmillió forintos megtakarításból nem lehet finanszírozni, de a KSH adataiból kiszámolt egymillió forintból sem.

Ha egy egyedülálló személy helyzetét vizsgáljuk, akkor a KSH háztartási adatai már helyenként torzulnak, de kiegyenlítődnek - írja a lap. Ugyanis egy személyre terhelődik az ingatlan kötelező költsége, viszont étkezésre kevesebbet költ. Tehát fenntartva az említett éves 2,2 millió forintos nettó jövedelmet az 1,7 millió forintos kötelező kiadással, akkor a maximális megmaradó megtakarítás félmillió forint.

Csakhogy egy főnél is történhetnek váratlan kiadások, amik a legjobb esetben évi 150 ezer forintot emésztenek fel, de ennek a duplája is reális. Így az új autóhoz szükséges 7 millió forint összegyűjtése 20-35 évbe is telhet.

A példaként felhozott 6,94 millió forintos járműnél a hitel ismét havi 92 ezer forintot, azaz évi 1,1 millió forintot jelent, de 84 hónapos futamidő mellett is havi 82 ezer forint a törlesztőrészlet. A 2 millió forintos önerő összegyűjtése pedig 6-10 évbe kerülne.

A lap leszögezi, hogy a példa nem reprezentatív, hanem egy, a Központi Statisztikai Hivatal által kimutatott átlaggal való számolás. Hozzáteszik, vannak ennél jobb és rosszabb helyzetek is Magyarországon. Viszont ezek alapján képet alkothatunk arról, mennyire nem egyszerű az átlagadatok alapján egy új autó megvásárlása, sőt, egyes esetekben kivitelezhetetlen.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.19. csütörtök, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Brüsszelben új terveket szőnek: a magyar kormány tervét is leporolták

Brüsszelben új terveket szőnek: a magyar kormány tervét is leporolták

Az Európai Unió 27 vezetője csütörtökön újra összeült Brüsszelben az Európai Tanács új elnöke, António Costa vezetésével, aki már most magas elvárásoknak kell megfeleljen. A napirenden az EU világban betöltött szerepe, az USA esetleges csökkentett ukrajnai támogatásának következményei és egy lehetséges kereskedelmi háború kezelése szerepel. Mindeközben a magyar elnökség is átadja feladatait Lengyelországnak. Németország pedig leporolt egy magyar javaslatot, hogy az uniós autóipart mentse meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×