eur:
401.63
usd:
364.2
bux:
72649.8
2024. október 4. péntek Ferenc
Nyitókép: Bernhard Lang/Getty Images

Ekkora büntetővámot kaphatnak a kínai elektromosautó-gyártók Európában

Az EU szerint tisztességtelen állami támogatást kapnak az akkus járművek gyártói Kínában, ezért úgynevezett ideiglenes kiegyenlítő vámokat vetne ki az érintett gyártókra - jelentős, ám igencsak eltérő mértékben.

Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba - tájékoztatott az uniós bizottság.

A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság felvette a kapcsolatot az illetékes kínai hatóságokkal, hogy megvitassák a feltárt aggályokat és azoknak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vonatkozó szabályozásaival kompatibilis megoldása lehetséges módjait. Kilátásba helyezték,

amennyiben a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek megoldásra, az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től,

az egyes tagállamok vámhatóságai által meghatározott formában.

Az újfajta terheket a meglévő 10 százalékos vámokon felül vetnék ki.

  • Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznának: BYD – 17,4 százalék, Geely – 20 százalék, SAIC – 38,1 százalék.
  • Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatokra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna.
  • Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellen alkalmazni.

Emlékeztettek, az Európai Bizottság október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozóan. Az ideiglenes kiegyenlítő vámokat az EU a vizsgálat kezdetét követő 9 hónapon belül, azaz legkésőbb július 4-ig bevezetheti. A végleges intézkedéseket az ideiglenes vámok kivetésétől számított 4 hónapon belül kell bevezetni.

Az ideiglenes vámok tervezett szintjeiről minden érdekelt fél tájékoztatást kap, beleértve az uniós gyártókat, importőröket és exportőröket is. A vizsgálatban érintett vállalatoknak lehetőségük van véleményt nyilvánítani, majd a kapott információk ismeretében az Európai Bizottság az uniós joggal összhangban felülvizsgálhatja számításait - közölték.

Magyar tiltakozás, magyar terv

Nem értünk egyet a kínai elektromos autógyártókat sújtó brutális európai büntetővámokkal, a túlzott protekcionizmus nem megoldás - nyilatkozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tárca közleménye szerint.

Amiatt, hogy a meglévő vámra vetnék ki az újakat, illetve hogy nem egyforma mértékű lenne a teher, a miniszter közölte: az Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. Az ilyen differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer szinte példa nélküli a történelemben - hangsúlyozták.

A magyar kormány szerint a protekcionizmus nem megoldás, inkább együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség.

"Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem" - tette hozzá Nagy Márton. Közlése szerint

a magyar kormány az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a verseny fokozása érdekében uniós szintű akciótervet dolgoz ki,

amelyet a soros magyar elnökség keretében, a Versenyképességi Tanács július 8-9-ei ülésén mutat be a tagállamoknak

Az NGM közleménye rámutat: a büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és technológiai vállalatot tömörítő Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja. Ezt a héten lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették.

Német aggodalom a kereskedelmi konfliktus kiéleződése miatt

A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA bírálta az EU Bizottság döntését, miszerint a jövőben "kiegyenlítő" vámot vetne ki a Kínából származó elektromos autókra. A VDA (Verband der Automobilindustrie) elnöke Hildegard Müller úgy látja, hogy a vámok akadályozzák a globális együttműködést. Hangsúlyozta, hogy ez növelné a globális kereskedelmi konfliktusok kockázatát.

"Az is tény, hogy a Kínából importált e-autókra kivetett kiegyenlítő vámok nem alkalmasak az európai autóipar versenyképességének erősítésére" - tette hozzá.

A DIHK német ipari és kereskedelmi kamara szintén arra figyelmeztetett, hogy az intézkedés a kereskedelmi konfliktus kiéleződéséhez vezethet.

Több német autógyártó is bírálta az Európai Bizottság tervét, köztük

  • a BMW
  • a Volkswagen
  • a Mercedes Benz és
  • a Stellantis autóipari konszern.
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.04. péntek, 18:00
Dezső Tamás
a Migrációkutató Intézet főigazgatója
Kivonultak az ukrán erők a fontos erődvárosból, újabb eszközzel toboroz katonákat Putyin – Híreink az orosz–ukrán háborúról csütörtökön

Kivonultak az ukrán erők a fontos erődvárosból, újabb eszközzel toboroz katonákat Putyin – Híreink az orosz–ukrán háborúról csütörtökön

Elfoglalta az orosz haderő a Donyeck megyei Vuhledárt. Szerdán az ukrán hadsereg is elismerte, hogy kivonultak a városból. Az egyik ukrán műveleti csoport szerint azért adták fel a stratégiai fontosságú erődvárost, mert az orosz csapatok majdnem bekerítették őket. Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta azt a törvényt, amely szerint automatikusan felmentést kap minden vád alól az, aki katonai szolgálatot vállal az orosz haderőben, miközben büntetőeljárás zajlik ellene. Szintén felmentés jár azoknak, akiket elítéltek, de még nem kezdték el letölteni börtönbüntetésüket.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×