eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 21. szombat Tamás
Mercedes-Benz CLA gépkocsi a gyártósoron a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában 2015. március 25-én. A gyárban három éve kezdték meg a B-osztályú, 2013-ban a CLA, majd 2015-ben a CLA Shooting autók gyártását.
Nyitókép: MTI Fotó: Ujvári Sándor

Szakértő: Magyarország az elektromos járműipar egyik vezető európai központja lehet

A különböző gazdasági válságok ellenére a járműgyártás az elmúlt évtizedek során jelentős növekedést mutatott. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése szerint a magyar járműgyártási kapacitás 2030-ra várhatóan közel egymillió elektromos járműre nő, ami Magyarországot a szektor egyik vezető európai központjává teheti.

A 2022-es év világszerte a járműgyártás szempontjából jelentős mérföldkőnek számított, hiszen a gyártott gépjárművek száma elérte az 85,4 milliót, ami 5,7 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. Ebben az évben

Kína bizonyult a legnagyobb gyártónak, összesen 27 millió járművel,

ezzel is megerősítve vezető szerepét a globális piacon. Európa követte 16,3 millió járművel, ami jelentős előnyt a harmadik helyet elfoglaló Észak-Amerikában gyártott járművek számához képest. További fontos szereplők közé tartozik Japán és Dél-Korea, illetve Dél-Ázsia, hiszen mindegyik közel 10 millió jármű gyártásával járul hozzá a globális piachoz – derül ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzéséből.

A gyártók közötti versenyben a Toyota Motor és a Volkswagen csoport folytatja a szoros küzdelmet az élen, ugyanakkor az elektromos járművekre specializálódott vállalatok élvezik a legnagyobb növekedést az elmúlt évtized során. Az elektromos autók piacának előretörését jól példázza az amerikai Tesla, amely 2013-ban még mindössze 22,477 autót adott el, míg a múlt évben ez a szám meghaladta az 1,8 milliót, ezzel kiemelkedő növekedést demonstrálva.

Európa 2022-ben a globális járműgyártás második legnagyobb régiós szereplőjeként pozicionálta magát, viszont egyedülálló módon, itt nem volt tapasztalható növekedés az előző évhez képest. Ez a lassulás több tényező együttes hatásának köszönhető, többek között a geopolitikai konfliktusok által okozott logisztikai és ellátási láncbeli zavaroknak, valamint az európai járműgyártás zöld átállásának – tudta meg az InfoRádió Sárdi Gergőtől, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzőjétől. A szakértő szerint az Európai Uniónak a jövőben arra kell törekednie ne csupán az importált járművekre vagy alapanyagokra és helyi összeszerelésre korlátozódjon a tevékenysége, hanem képes legyen megtartani ezt a globális szerepet.

Különösen érintettek ebben a helyzetben a közép-európai országok, amelyek jelentős mértékben függtek a hagyományos belső égésű motorok gyártásától, és regionális ellátási láncaikat nagyban a német autógyártók köré építették ki. Az elektromos meghajtású járművekre való átállás Európában folyamatosan zajlik, és ahhoz, hogy az kontinens megőrizhesse vezető szerepét a globális autógyártásban, létfontosságú az ehhez szükséges beruházások becsatornázása. Ezek a beruházások kulcsfontosságúak annak biztosításához, hogy az Európai Unióban előállított termékek aránya megmaradjon, így az elektromos meghajtásra való átállás egyidejűleg jelent kihívást és lehetőséget Európa számára – áll az elemzésben.

„Magyarország az utóbbi években egyre inkább megerősítette a pozícióját az elektromos járművek iparának a vezető európai központjaként. Nemcsak egy visegrádi régióról lehet beszélni, hanem egész Európáról. Ez köszönhető annak, hogy a német autógyártók is állnak át elektromos meghajtásokra, illetve keletről a kínai gyártók is terjeszkednek Európában” − mondta Sárdi Gergő.

Kiemelte, hogy

jelenleg Magyarország félmillió személygépjárművet gyárt éves szinten, ez 2030-ra az újonnan bejelentett beruházásoknak is köszönhetően már egymillióra tud növekedni.

Ez a bővülés részben a Mercedes és az Audi hazai gyárainak köszönhető, amelyek jelentős beruházások – mintegy egymilliárd euró értékben – révén fokozatosan állnak át az elektromos autók gyártására. Ezen felül a BMW és a BYD újonnan bejelentett beruházása is hozzájárul a gyártási kapacitás bővüléséhez.

"Ez a Mercedes teljes éves gyártási mennyisége, ami Magyarországot az elektromos járműipar egyik vezető európai központjává teheti" – tette hozzá az Oeconomus elemzője.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×