A fűszerpaprika drágult a legtöbbet, a porszívó a legkevesebbet az elmúlt 28 évben – derült ki a Hiflylabs adattanácsadó cég elemzéséből, amely a KSH által közzétett nyers átlagáras adatokon alapul.
A kutatás szerint a drágulás mértéke eltérő dinamikát mutat a különböző termékcsoportok esetén. A legnagyobb ütemben, 15-szörös szorzóval a szolgáltatások ára nőtt az elmúlt szűk három évtizedben, míg a legkevésbé a ruházkodási cikkek ára változott, utóbbiaknál átlagosan 4,6-szeres a szorzó. A vizsgált termékekért és szolgáltatásokért ma átlagosan közel tízszer annyit kell fizetni, mint 1995-ben.
Az elemzés egy csaknem 180 tételt tartalmazó táblázatot helyezett a középpontba, melyet a KSH tett közzé 1995-ig visszamenőleg egyes termékek és szolgáltatások fogyasztói átlagáráról. Ezen adatok alapján egy állatkerti belépő 1995-ben 50 forintba került a gyermekek számára, míg ma 3200 forint az ára.
Egy presszókávéért 28 évvel ezelőtt átlagosan mintegy 40 forintot kellett fizetni a vendéglátóhelyeken, 2023 novemberében már több mint 500 forintot.
Egy férfi hajvágás szűk három évtizeddel ezelőtt 176 forintba került, míg ma 3320 forintot kérnek el érte.
Az egyes szolgáltatások erőteljes áremelkedését elsősorban az magyarázhatja, hogy egyre inkább tudásintenzív munkaerőre van szükség, ennek pedig magasak a költségei. Magyarázatként felmerülhet még az úgynevezett Balassa-Samuelson hatás is, amelynek lényege, hogy egy felzárkózó gazdaságban a termelékenység növekedésével a munkaerő relatív ára is emelkedik, így a munkaintenzív szolgáltatások ára átlag felett nő.
A kutatás kimutatta azt is, hogy az élelmiszerek, szeszes italok és dohányáruk ára átlag közelében (10,1-es szorzó), a háztartási energia és egyéb cikkek kategóriába tartozó tételek ára átlag alatt (9,1-es szorzó), míg a tartós fogyasztási cikkek ára mélyen átlag alatt (4,8) emelkedett.
A vizsgált termékek közül a csemege fűszerpaprika ára nőtt a legnagyobb mértékben:
1995-ben még csak 51 forintért vásárolhattunk belőle 1 kilogrammot, ma ugyanezért a mennyiségért átlagosan 8430 forintot kell fizetni, ami 165-szörös áremelkedést jelent.
Az állatkerti belépő is nagyot drágult, 64-szeres a szorzója, míg a diszperziós beltéri falfestéké 35-szörös.
A skála másik végén a porszívó található (650-900W, porzsák nélkül), amiért 1995-ben átlagban 16 640 forintot kellett fizetni, míg mostani ára 35 190 Ft (októberi adat), vagyis itt csak alig több mint kétszeres áremelkedésről lehet beszélni. A másfél literes szénsavas ásványvíz szorzója 2,4-szeres. A továbbiakban szoros a mezőny, hiszen egyaránt 2,6-szoros szorzója van az olajtöltésű villamos radiátornak, az analóg női kvarcórának, valamint a női átmeneti kabátnak is.
Érdemes megnézni azt is, mennyivel drágultak az egyes termékek, szolgáltatások az egy évvel ezelőtti árukhoz képest.
A lista élén a kristálycukor van, amely csaknem 65 százalékkal lett drágább.
A második helyen a busz menetjegy szerepel mintegy 35 százalékos áremelkedéssel, míg a harmadik a már említett csemege fűszerpaprika, amiért 32 százalékkal kérnek el több pénzt a 2022. novemberi árakhoz képest.