Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Getty Images/ Thanasis Zovoilis

Elkerülhetetlennek látszik a nyugdíjkorhatár emelése - példák

Európa rohamosan öregszik, a munkaképes korú népesség pedig folyamatosan apad.

Már ebben az évtizedben is a 65 év felettiek tették ki az EU-ban a lakosság bő 20 százalékát, ám ez a mutató 2070-re már felkúszhat 30 százalékra – írja a novekedes.hu.

Miután a munkaképes korú népesség folyamatosan apad, az életkorral összefüggő közkiadások mind magasabbra emelkednek. Már csak azért is, mert ahogy a modern egészségügynek hála egyre tovább élünk, a nyugdíjban töltött évek száma is felfelé pörög, amit az alábbi grafikon is jól szemléltet:

Várható nyugdíjban töltött évek száma 1970 és 2020 között (OECD országok átlaga). Piros vonal: nők; kék vonal: férfiak.
Várható nyugdíjban töltött évek száma 1970 és 2020 között (OECD országok átlaga). Piros vonal: nők; kék vonal: férfiak.

Hogy a jelenlegi trendek mellett a nyugdíjrendszert fenn lehessen tartani, az európai országok kénytelenek időről időre megemelni a nyugdíjkorhatárt. Magyarországon a legutóbbi emelési ciklus 2022-ben zárult le: akkor 65 évre emelték az öregségi nyugdíjkorhatárt, úgy, hogy a nők 40 év szolgálati idővel is nyugdíjba vonulhatnak. Mindez átlagosnak mondható az unióban.

A legtovább, 67 éves korukig az olaszoknak, a bolgároknak, a dánoknak és a görögöknek kell dolgozniuk az unióban, a leggálánsabb rendszer pedig a francia, ahol 62 évnél van a nyugdíjkorhatár, bár 2032-től 64-re emelik – jegyzi meg a gazdasági oldal.

Hazánkban jelenleg nincs terítéken a további emelés, de a trendek alapján egyértelmű: ami késik, nem múlik. Sok uniós országban már be van tervezve a korhatár kitolása: a jövő évtized közepén, 2035-ben a dánok lesznek a rekorderek, ahol a korhatár már el fogja érni a 69 évet, őket pedig a hollandok fogják követni, de már 2028-től 67 év és 3 hónappal. Spanyolországban, Belgiumban és Németországban pedig 67 évre emelkedik a nyugdíjkorhatár a következő években – derült ki a portál gyűjtéséből.

Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×