A koronavírus-járvány első hónapjai megtorpanást hoztak, ezután azonban a járvány már nem gátló tényezője, hanem katalizátora lett a magán-egészségügyi szektor bővülésének. A magánszolgáltatók páciensei körében az állami ellátástól elpártolva új társadalmi réteg jelent meg – mondta a PwC Magyarország egészségügyi tanácsadó munkacsoportjának vezetője.
"Amikor a közfinanszírozott ellátás a veszélyhelyzeti felkészüléssel és a pandémia elleni harccal volt elfoglalva, akkor megjelentek új páciensrétegek is magán-egészségügyi szolgáltatóknál. Ez azt jelenti, hogy a kezdeti bevételkiesésük az a későbbi időszakokban megtérült, és magasabb árbevételt generáltak a pandémiát követő időszakban, mint előtte jellemző volt" – mondta Remete Gergő, de hozzátette, az emelkedő infláció, valamint a szabályozási környezet korrekciója viszont előbb-utóbb megtörheti ezt a meredek növekedési trendet.
Mint kiemelte,
az egészségügy humánerőforrás-centrikus, emiatt egyértelmű harc folyik a magán és az állami szektor között a dolgozókért, amit a szabályozás még ki is élezett.
"Az egészségügyi szolgálati jogviszony szabályozása együtt járt egy béremeléssel, ez kiélezte a harcot a bérek tekintetében a két szektor között, és a magánegészségügy, hogy meg tudja tartani humán erőforrásait, folyamatos emelésre kényszerült. A bérek emelése viszont beépül az árba, és mint minden szektorban manapság az országban az infláció is érezteti hatását. Ezek mind-mind a szolgáltatások áraiba épülnek be" – mondta Remete Gergő.
A PwC összehasonlította az árakat is két és fél évre visszamenőleg a magánegészségügyben: 2019-től 2022 nyaráig 20 százalékos átlagos áremelkedést figyeltek meg. Ez azt jelenti, hogy három éve még 20 ezer forint körül alakult egy konzultáció átlagos díja a magánszektorban, szemben a 2022-es 30 ezer forinttal, de az áremelkedés a PwC szerint itt még nem fog megállni.