eur:
410.92
usd:
395.25
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
Tiencsin, 2017. szeptember 20.Látogató fényképezkedik az Airbus európai konzorcium A330 típusú repülőgépének makettjénél a Tiencsin kínai légitársaság új összeszerelőüzemének megnyitóján az észak-kínai Tiencsinben 2017. szeptember 20-án. A Boeing 777-tel konkuráló A330-300 szélestörzsű utasszállító gépből a tervek szerint kezdetben havi egy, később havi kettő készül a kínai városban, ahol 2008 óta az Airbus A320-as repülőgépeit is gyártják. (MTI/EPA/Roman Pilipej)
Nyitókép: MTI/EPA/Roman Pilipej

Kína lehet a mérleg nyelve a repülőgépgyártó óriások versenyében

Nagy befogadóképességű, széles törzsű repülőkből hiány mutatkozik, nélkülük pedig a légi forgalom csak lassabban bővülhet.

A nemzetközi turizmus, az utazások pandémiát követő fellendülése felkészületlenül érte mind a légitársaságokat, mind a légi közlekedés infrastruktúráját megteremtő és üzemeltető vállalatokat. A munkaerőhiánytól sújtott ágazat szereplői igyekeznek ugyan úrrá lenni a gyakorta kialakuló káoszon, de a járattörlésekről, a gépekről lemaradt utasokról, a repülőtéri forgalomkorlátozásokról és a túlterhelt személyzet sztrájkjairól érkező hírek így is mindennaposak.

A nyomasztó kapacitáshiány enyhítésének egyik eszköze lehet a több száz utas befogadására képes széles törzsű repülőgépek beállítása, ám ez nem megy egyik napról a másikra – írja a VG.

A nagy gépekre szóló megrendelések viszont nem mindennaposak.

A széles törzsű flottájuk megújítását, felfrissítését nem sietik el a légitársaságok. A Reuters forrásai szerint a legaktívabb érdeklődők a túlnépesedett Ázsiában vannak.

Szakértők szerint egy hatalmas szaúd-arábiai megrendelés futhat be hamarosan vagy a Boeinghez, vagy az Airbushoz. Az olajkirályság ugyanis a nagyszabású Vision 2030 fejlesztési programja kapcsán kiemelt szerepet szán a nemzetközi turizmus felfuttatásának, ezt pedig nagy befogadóképességű gépparkkal lehet a leghatékonyabban kiszolgálni. A tárgyalásokat közelről követő források szerint az óriásmegrendelést a Boeing viheti el a Dreamlinerekkel és a 777X modellekkel, vegyes megoszlásban.

Ugyanezt a két Boeing-típust versenyezteti meg a tajvani illetőségű China Airlines az Airbus kínálatával. A légitársaság a 22 Airbus A330-asból álló flottája megújításának lehetőségeit mérlegeli, s aki jobb ajánlatot tesz, azé a megrendelés.

A Malaysia Airlines már dönthetett, s várhatóan hétfőn konkrét bejelentést tesz húsz darab új generációs Airbus A330neo típusú, széles törzsű repülőgép megvásárlásáról. Ezek nagyobb hányadát közvetlenül a gyártótól, kisebb hányadát lízingcégek közbeiktatásával vásárolná meg.

A legnagyobb izgalmakat azonban a kínai piac tartogatja az Airbus és a Boeing számára,

és könnyen lehet, hogy az amerikai képviselőház elnökének, Nancy Pelosinak a tajvani látogatása elbillentette a mérleg nyelvét a páneurópai gyártó irányába. A hatalmas diplomáciai botrányt és kínai katonai erődemonstrációt kiváltó Pelosi-vizit sokba kerülhet a Boeingnek – írja a VG. Kína ugyanis eddig rendszerint egyensúlyozott a két nagy beszállító között, s a legutóbbi, múlt hónapban leadott nagy „adagot” az Airbus vitte el. Igaz, a 292 darabos tétel keskeny törzsű gépekből állt. Most a Boeing jönne, de a két ország közötti feszültté vált viszonyt látva elbizonytalanodtak a szakértők is.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Vajon Kínának sikerül 2025-ben a gazdasági csoda?

Vajon Kínának sikerül 2025-ben a gazdasági csoda?

2024 a kínai lassulás és a gazdaságpolitikai tehetetlenség éve volt. Hiába próbálkozott a jegybank minden eszközzel, egyelőre nem látjuk a kínai fellendülést, ráadásul az ország vezetése valamiért tartózkodik a nagy fiskális lazítástól. Pedig ezek fontos kérdések befektetőként is, mivel egy jól kifundált kínai lazítás az árupiacokon és a részvénypiacokon is óriási trendeket indíthat el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 25. 19:38
×
×
×
×