A gyártók elkezdtek szorosabban a vevői igényekre reagálni, így az autópiac egésze optimalizálódik (már nincs éjjel-nappali gyártás), ami ahhoz vezet, hogy kevesebb autókereskedő marad talpon, mint amennyi eddig volt; az egyes kereskedői hálózatok nem márkakereskedőként, hanem a gyár közvetlen ügynökeként dolgoznak majd a jövőben.
Mint Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke a Vg.hu-nak elmondta, Európában egyelőre pilot projektként működik ez az új rendszer, a gyártók tesztelik az ügyfelek és a kereskedelmi szereplők reakcióit.
Sikeres pilot esetében viszont meg is kezdődik a piac átalakulása, ami magával hozhatja a kereskedői hálózatok radikális csökkenését,
átlagosan 20, de egyes márkák esetében akár 50 százalékkal mérséklődhet a kereskedői létszám.
Nagyobb mozgástér akkor lett volna, ha nem tör ki az év elején a háború, amelynek következtében ma már árgarancia sincs, hiába kéne például a technológiai átállásra (hibrid, elektromos) koncentrálni már.