eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Fuel cap with H2 hydrogen technology symbol
Nyitókép: Animaflora/Getty Images

Meglehet a jövő energiahordozója

Hosszú távon a hidrogén is nyertese lehet az energiahordozók jelenleg politikailag bizonytalan helyzetének. 2040 után az energiaellátás akár 60 százalékát is ez az anyag adhatja – véli a Magyar Hidrogénszövetség elnöke.

A magyar kormány – összhangban a külföldi gyakorlattal – 2021 májusában fogadta el a nemzeti hidrogénstratégiát, meghirdetve azokat a lépéseket, amikkel a 2050-re célul kitűzött klíma-, illetve szén-dioxid semlegességet el lehet érni – idézte föl Lepsényi István.

A hidrogén felhasználása a jövőben

  • a mobilitás,
  • az energetika és
  • az ipar

területén várható kiemelt mértékben.

A hidrogénszövetség elnök kiemelte: előbbi hidrogénre történő átállítása azért is nagyon fontos, mert jelen pillanatban

a mobilitás adja a CO2-kibocsátás körülbelül 30 százalékát,

és valamennyi nemzetközi törekvés azt mutatja, hogy az elkövetkezendő évtizedben jelentős mértékben fog bővülni a közúti-, légi- és vízi közlekedés. Vagyis nemcsak a növekedés által generált kibocsátást kell csökkenteni, hanem el kell érni azokat a megoldásokat, amikkel a közlekedés egyáltalán nem fog szén-dioxidot kibocsátani – magyarázta.

Lepsényi István elmondása alapján a jelenlegi világgazdasági helyzetben, gondolván elsőként az ukrajnai háborúra, egyértelműen megnövekedett az alternatív energiahordozók, köztük a hidrogén előállítása és felhasználása iránti érdeklődés, hiszen ezzel csökkenthető az orosz földgáztól való függőség, illetve megfelelő mértékű zöldenergiával szolgálhat egyéb célokra is.

A szakértő emlékeztetett, a hidrogén jelen pillanatban kizárólag az iparban hasznosul, évi 160-180 ezer tonna mennyiségben. Megítélése szerint a hidrogén-technológiát

20-30 éven belül az energiaellátás mintegy 60 százalékát fogja adni,

amivel az egyik legfontosabb energiaeszközzé válhat.

Ami a hidrogénalapú teherszállítást illeti, a szövetség elnöke hangsúlyozta: ahhoz, hogy általánossá váljon a működés, az kell, hogy töltőállomások létesüljenek, valamint, hogy biztosítva legyen a zöldhidrogén. Emellett természetesen hidrogénüzemű járművek is kellene – tette hozzá Lepsényi István jelezve, hogy annak vizsgálata még folyik, hogy hogyan lehet ezt gazdaságossá tenni, mert

nem kizárólag az a lényeg, hogy zöld legyen a forgalom, hanem hogy ne is növekedjen érezhetően a költsége.

A hidrogén alkalmazása az autóbuszokra, a hazai vasúti-, a légi és a vízi közlekedésre is kiterjedhet a jövőben – osztotta meg végül a szövetség jövőbeni terveit Lepsényi István.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×