Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Pumping gasoline fuel in car.
Nyitókép: Lightspruch/Getty Images

Grád Ottó: pengeélen táncol a hazai töltőállomások zöme, bár lenne megoldás

Kútbezárások jöhetnek az emelkedő üzemanyagárak miatt – erősítette meg érdeklődésünkre a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Minden nappal nő a kockázata és az esélye annak, hogy töltőállomások bezárására kényszerülnek a vállalkozások. Elsősorban a kisvállalkozások azok, melyek sokkal kevésbé képesek azokat a veszteségeket állni és tolerálni, amit az egyre emelkedő üzemanyagárak mellett a hatósági ár alkalmazása jelent – figyelmeztetett Grád Ottó.

Mint ismert, a kormány 480 forintban limitálta a 95-ös benzin és gázolaj árát, miközben jelenleg már a nagykereskedelmi ár is ezen a szinten, vagy már efölött jár. A gázolaj esetében egyes vélemények szerint már a kiskereskedelmi árplafon fölött van a nagykereskedelmi ár szintje, vagyis az üzemanyag-értékesítés esetében a bevétel már nem fedezi a kiskereskedelmi egység működtetésének ezirányú költségeit – magyarázta a főtitkár.

"Egyértelműen veszteséges ma már a 2050 hazai töltőállomás túlnyomó részén az üzemanyagok kiskereskedelmi értékesítése"

- nyomatékosította.

Ha a kormány nem határozott volna meg egy felső plafont, akkor a szakember szerint most nagyjából 510-530 forint lenne a benzin és a gázolaj literenkénti ára. Ennek az a magyarázata, hogy a hatósági ár bevezetésekor a kőolaj világpiaci jegyzése 82 dollár volt hordónként, jelen pillanatban viszont 90 dollár a jegyzésár. "Nagyon valószínű, hogy a következő napokban, hetekben további emelkedés történik, tehát még nagyobb lesz majd az az olló, ami a hatósági ár, illetve a normál piaci ár között van" – tette hozzá Grád Ottó.

A szakértő a megoldást abban látná, ha az állami is részt vállalna a terhek viseléséből, csökkentve a jövedéki adót, aminek révén nyilvánvalóan csökkenhetnének a kiskereskedelmi árak is. Főként, mert az állam számára az áfabevétel így is visszakompenzálná a kiesés egy részét. Grád Ottó megjegyezte, sokszor hallani, hogy a kereskedők – az áfacsökkentések alkalmával – azonnal visszatornázzák az árakat, ezért szerinte

célravezető lehetne egy vegyes megoldás,

valamilyen elfogadható szinten maximalizálva az üzemanyagárakat, de nem 480 forinton, mert ez már nem nyújt fedezetet a költségekre. Emellett csökkenthetnék a jövedéki adót, így biztosítható lenne az is, hogy az árak ne menjenek vissza teljesen a piaci szintre, viszont ne is legyenek elviselhetetlenek a benzinkutasok terhei, ne lehetetlenítse el a kiskereskedelemben dolgozó vállalkozások életét a hatósági ár alkalmazása – ismételte meg.

Meghosszabbíthatják az árstopot

Közben a Világgazdaság azt írja, hogy Pletser Tamás, az Erste-csoport regionális olaj- és gázelemzője, továbbá a fent megszólaló MÁSZ-főtitkár is az eredetileg három hónapra szóló intézkedés meghosszabbítására számít, ám komoly fenntartásaik is vannak. Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól kapott válasz szerint az intézkedés kiterjesztésének indokoltságáról és módjáról a február közepi világpiaci és egyéb körülmények, folyamatok alapján dönthetnek – teszi hozzá a lap.

Az egyik ilyen fő körülmény, az olaj világpiaci ára terén Pletser Tamás további, rövid távú drágulást vár, és Grád Ottó is csak a drágulás ütemét tartja kérdésesnek. Mint az Erste elemzője rámutatott, a piac szűkülésére utal, hogy az olaj pillanatnyi közeli határidős árai jóval alacsonyabbak a távolabbi határidősöknél, emellett emelhetik az olaj árát a geopolitikai tényezők, azaz az orosz–ukrán és a szaúdi–jemeni konfliktus, továbbá, hogy az omikron lecsengésével élénkülhet a kereslet, és hogy a Fed márciusra tervezett kamatemelése erősítheti a dollárt a többi devizával, így a forinttal szemben is. Igaz, a forint és az euró viszonyát kicsit javítja, hogy a magyar jegybank kamatot emelt. Nem véletlen – mutatott rá a Világgazdaságnak –, hogy a Goldman Sachs és a JPMorgan is

hordónként 100 dollár feletti olajárat vár.

Grád Ottó szerint a Pletser Tamás által említett olajár csak a geopolitikai helyzet romlása esetén fenyeget, a következő 3-6 hónapban az omikron lecsengésével erősödő kereslet pedig azért is emelheti az olaj árát, mert közben nincs jele a kínálat bővülésének.

Máshonnan nézve

2021 novemberében az autósok azt láthatták, hogy a benzin átlagára hirtelen 504 forintról esett 480-ra, ami 4,75 százalékos csökkenés, a gázolaj pedig 515 forintról zuhant, ami 6,7 százalékos mínusz. Ha viszont az árat megtisztítjuk az adóktól, vagyis a benzinből levonjuk az akkor 107 forintos áfát és a 124 forintos jövedéki adót, illetve készletezési díjat, akkor kiderül, hogy a fennmaradó 273 forint 7 százalékkal egy csapásra 254-re esett – írja a Napi.hu.

A gázolajnál ez még látványosabb: 291 forintról indult és a hatósági ár 9,4 százalékos csökkenést hozott, ami 264 forint. A különbség oka, hogy míg az áfa az árral együtt változik, a jövedéki adó fix. Beszédes az is, hogy a hatósági ár bevezetése napján a benzin adótartalma 45,9 százalékról 47,1-re, a gázolajé pedig 43,5-ről 45,1-re emelkedett – fogalmaz a portál a többi között.

Mint olvasható, az adókon kívüli tételek legnagyobb része az olaj, de benne van a finomító és a nagykereskedő árrése, a szállítás és persze a kút üzemeltetőjének nyeresége is, akinek ebből béreket, rezsit és sok mást kell fizetnie. A nyereség összeg nem ismert, de iparági szakértők literenként 25-30 forintra teszik egy átlagos kúton. De nagy mozgástere így sincs a kutaknak az árréssel kapcsolatban – teszik hozzá.

Mit érne az áfacsökkentés?

480 forintnál a 27 százalékos áfa 102 forint, ha a kormány csak két százalékponttal, 25 százalékra nyesné vissza az adót, akkor a kutak rögtön 6,1 forintot nyernének – természetesen az államkassza kárára –, ha pedig egy merész lépéssel – a német vagy a román – 19 százalékot céloznák meg, akkor rögtön 25,4 forint lenne a differencia, gyakorlatilag tehermentesítve a benzinkutas vállalkozókat.

A másik nagy adónemnek, a jövedéki adónak a minimális szintjét az EU szabályozza, ez 0,359 euró a benzin és 0,33 euró a gázolaj esetében. Ez 127 és 117 forint, vagyis hosszabb távon lehet, hogy ez is korrekcióra szorul olyan gyenge forint mellett mint a mostani – véli a Napi.hu hozzátéve, hogy a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek fizetendő tagdíj szintén magas, de ez csak 4 forintot jelent az üzemanyagárban.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×