eur:
408.18
usd:
387.72
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
Kupai Sándor, a MÁV Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója, Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója, Herczeg Tamás, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Takács Árpád, a Békés Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott, Bach Róbert, a V-Híd Zrt. vezérigazgató-helyettese, Rácz Attila, a Strabag Vasútépítő Kft. ügyvezető igazgatója és Mikics György, a Thales Rail Signalling Solutions Kft. ügyvezető igazgatója (b-j) elhelyezi az időkapszulát a Békéscsaba – Lőkösháza vasúti vonalszakasz korszerűsítésének és az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítésének alapkőletételén Kétegyházán 2021. december 7-én.
Nyitókép: Rosta Tibor

Fontos vasúti szakaszt korszerűsítenek

2024 nyarára fejeződik be a csaknem 130 milliárd forint értékű beruházás Békéscsaba és Lőkösháza között.

Magyarország legjelentősebb vasúti árufuvarozási folyosójának legszűkebb keresztmetszetű szakasza újul meg - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára Kétegyházán, ahol elhelyezte a Békéscsaba-Lőkösháza vasúti vonalszakasz felújítását és kétvágányúsítását célzó fejlesztés alapkövét.

Mosóczi László elmondta, 2024 nyarára fejeződik be a csaknem 130 milliárd forint értékű beruházás, rá egy évre pedig elkészül a vasútközlekedést biztonságosabbá tevő úgynevezett európai vonatbefolyásoló rendszer kiépítése is további 5,3 milliárd forintból.

A beruházás során közel 30 kilométeren korszerűsítik a 120. számú vasútvonal Békéscsaba-Lőkösháza közötti országos közforgalmú vasúti vonalszakaszt. A fejlesztés egyik célja a tengelyterhelés 15 kilonewtonos növelése, ami nagyobb teherszállítási kapacitást eredményez; valamint a sebesség 100-ról óránként 160 kilométerre emelése. Korszerűsítik a teljes villamos vontatási felsővezetékhálózatot és energiaellátást is.

Szabadkígyós, Kétegyháza és Lőkösháza vasútállomásokon megújul a térvilágítás, korszerűsödnek az utasforgalmi létesítmények, továbbá akadálymentesítik az állomásokat. Aluljárókat, lifteket, perontetőket, 5,5 kilométeren zajvédő falat, valamint autós és kerékpáros parkolókat építenek.

A fejlesztések kivitelezője a Strabag, a V Híd Zrt. és a francia Thales Group lesz.

Mosóczi László emlékeztetett: a szakaszon - amely a kelet-mediterrán európai törzshálózati korridor része - Trianon után kellett megszüntetni a második vágányt. A visszaépítéssel Budapesttől Bukaresten át egészen Konstancáig két vágányon haladhat a közlekedés.

Az államtitkár közölte, a vasúti ágazat megújítására a közeljövőben 6 ezer milliárd forintot szánnak: kétharmadát az infrastruktúra fejlesztésére, egyharmadát a gördülő állomány cseréjére.

A határ menti fejlesztések nemzetpolitikai célt is szolgálnak - húzta alá. Emlékeztetett, az elmúlt évtizedben felújították az Erdély irányú vasúti összeköttetés Szolnok-Szajol és Mezőtúr-Békéscsaba szakaszait.

Beszélt arról is, hogy 2010-ben még nem érte el gyorsforgalmi út a román határt, 2015-ben azonban elkészült az első négysávos összeköttetés az M43-on Szeged-Makó-Arad-Temesvár között, tavaly pedig átadták az M35-M4 Debrecen-Berettyóújfalu-Nagyvárad irányú meghosszabbítását. Ezzel Magyarország a 2026-os határidő előtt öt évvel, elsőként készült el a Via Kárpátia közép-európai gyorsforgalmi folyosó hazai elemeivel - mutatott rá.

Zajlik a Püspökladány-Biharkeresztes-Nagyvárad vasútvonal felújítása is, és leghamarabb 2025-ben adhatják át a most előkészítés alatt álló M9-es Mátészalka-Szatmárnémeti közötti szakaszát - tette hozzá Mosóczi László.

Herczeg Tamás (Fidesz) országgyűlési képviselő hangsúlyozta, a vasúti beruházás több megyei települést is pozitívan érint. Kétegyházán például parkolók épülnek és egy kilométeren felújítják a közutat; Szabadkígyóson megújul az állomás épülete is.

Takács Árpád Békés megyei kormánymegbízott arról szólt, hogy a dualizmus kora óta nem zajlott olyan közlekedésfejlesztés Magyarországon, mint amilyen az utóbbi években történt.

Kupai Sándor, a MÁV Zrt. főigazgatója elmondta, a beruházással a Németországtól Románián és Bulgárián át Görögországig tartó árufuvarozási folyosó legszűkebb keresztmetszete szűnik meg. Hozzátette, hogy a szakaszon a személyközlekedés is jelentős, 2019-ben 1 millió 7 ezer, 2020-ban 1 millió 1 ezer utas volt.

Kifejtette, a MÁV az elmúlt években saját fejlesztésként felújította a térségben a vésztői állomás homlokzatát, a békéscsabai pályaudvaron pedig kormányablakot alakítottak ki. Tervezik a gyulai állomás teljes felújítását; Mezőtúron a közvilágítás korszerűsítését; Nagyszénáson pedig az állomás és környezete rendezését a Magyar falu program keretén belül.

Kikina Artúr, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vasútfejlesztési igazgatója az MTI kérdésére elmondta, a beruházás összköltségének maximum 85 százaléka jöhet uniós forrásból, a pontos arányt még most tárgyalják, minimum 15 százalékát hazai forrásból fedezik - mondta.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×