Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyomásmérő órák a Magyar Földgáztároló Zrt. hajdúszoboszlói telephelyén 2020. január 8-án. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tájékoztatása szerint 98,5 százalék a belföldi gáztárolók töltöttsége, külföldről a kereskedelmi megállapodásoknak megfelelően érkezik a földgáz Magyarországra, így a földgázellátás biztosított a téli hónapokra, a lakosság és a közfeladatok ellátásához szükséges mennyiség egyaránt rendelkezésre áll.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Októbertől új lehetőség jön a magyar gázszállítási piacon

Idén nem sietnek itthon a földgáz betárolásával, októbertől ugyanis új lehetőség nyílik, várhatóan olcsó vásárlási lehetőséggel. Most a Gazpromnak sem sürgős a magyarországi betárolás.

A magyarországi föld alatti gáztárolókban 4,9 milliárd köbméter földgáz volt a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb, augusztus 15-i állapotot tükröző adatai szerint - írja hétfői számában a Világgazdaság.

A gazdasági napilap cikke szerint a mennyiség 0,9 milliárd köbméterrel kevesebb az egy évvel, és 0,6 milliárddal a két évvel ezelőttinél, de aggodalomra semmi ok: már ez a tétel is elég a téli hazai igények kielégítésére.

Megfelelő az európai tárolók feltöltöttsége is, az összehasonlítás pedig csalóka a szokatlanul magas bázis miatt. Két éve ugyanis ellátásbiztonsági megfontolásból a korábbinál több gázt készletezett az ország, és emellett bespájzolt itt egy nagy adagot a Gazprom is. Az akkor felhalmozott rekordmennyiségből pedig maradt bőven a múlt évre is.

Most viszont azon túl, hogy a Gazprom nem siet az itteni betárolással, a gáz is drágább a piacon annál, mint ami majd a télen várható. Ezért a kereskedők úgy gondolkodnak - hívták fel a Világgazdaság figyelmét piaci körökből -, hogy a tárolók helyett az idén jobb üzlet lesz a "csőből" ellátni vevőiket.

Az is a betárolás elkapkodása ellen szól, hogy október 1-jétől számottevően megnő a vezetékes szállítás lehetősége: megindul az import Szerbia felől az évi 8,5 milliárd köbméter kapacitású kiskundorozsmai gázinfrastruktúra üzembe helyezésével, amelynek a csúszásától nem kell tartani. A napilap ugyanis úgy tudja, hogy ha a magyar fél tartja a határidőt, akkor igen kedvező áron jut az ezen a csövön érkező orosz gázhoz, ha viszont késik, akkor annál többet kell fizetnie, minél tovább váratja az orosz exportőrt.

Az is az időben történő átadásra ösztönzi a magyar felet, hogy az esetleg magasabb gázárat nem nagyon tudja a vevőinél érvényesíteni, mert a döntően orosz importgázzal ellátott lakosságnál - és általában az egyetemes szolgáltatásban - a hatályos szabályozás szerint nem emelhet tarifát.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×