eur:
408.94
usd:
375.21
bux:
74396.82
2024. november 5. kedd Imre
Vásárlók Nyíregyházán, egy műszaki áruházban advent első vasárnapján, 2015. november 29-én.
Nyitókép: MTI/Balázs Attila

Ha ettől a címkétől eltérővel találkozik az üzletekben, gond van

Egységes uniós szabály vonatkozik márciustól az energiacímkékre. Mutatjuk.

Az energiacímkézés az elmúlt 25 évben a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközévé vált, miközben hathatósan ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztések nyomán a készülékek egyre hatékonyabbak lettek, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. A vásárlók számára követhetetlenné váltak az A kategóriát követő további – A+, A++, A+++ stb. – jelölések, egyre nehezebben tudtak különbséget tenni az egyes készülékek között.

Az átláthatóság érdekében

az egységes uniós szabályozás 2021. március 1-jével visszatér az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.

A változás oka a jelölési rendszer egyszerűbbé tétele. Fontos tudni, hogy ha egy korábban pl. A+++ besorolású termék az új jelölés alapján C vagy D osztályba kerül, attól még nem lesz „rosszabb” – olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóközleményében.

Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is), fényforrásoknál és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni. A termékek energiacímkéin az összehasonlíthatóság és a megalapozott fogyasztói döntések érdekében

a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is fel kell tüntetni.

Így például a mosógépek esetén a vízfogyasztást, a ruhatöltet mennyiségét, a zajkibocsátást, vagy a hűtők űrtartalmát, a kijelzők képernyőjének átmérőjét. A megújult címkék képei alább láthatók.

A beszállítóknak már tavaly november óta rendelkezésre kell bocsátaniuk a címkéket, azokkal a termékek csomagolásában tehát már találkozhattak a vevők.

Márciustól az új energiahatékonysági címkéket az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „A magyar fogyasztóvédelem 2017-től összesen 840 boltban és internetes áruházban, több mint háromezer terméktípusnál vizsgálta az energiacímkék meglétét és megfelelőségét. Az ellenőrzések során átlagosan

minden harmadik hagyományos üzletben, a tavaly ellenőrzött webáruházak mindegyikénél talált mulasztást a hatóság.

A jogsértések alapján az elmúlt években összesen több mint 2 millió forint bírságot szabtak ki. Tavasszal ismét országos ellenőrzés indul a vásárlói döntést segítő új energiacímkék megfelelőségével kapcsolatban, fokozott figyelemmel az online üzletekre.”

A tapasztalatok szerint még mindig előfordul, hogy a kereskedő elmulasztja kihelyezni a gyártó által biztosított színes energiacímkét, vagy helyette csak fénymásolt, fekete–fehér tájékoztatást tesz ki. A nem megfelelő tartalmú címke ritka, viszont egyes esetekben a megadott adatok eltérnek a termékismertető adatlapon és a műszaki dokumentációban szereplőktől. Az új szabályok miatt különösen időszerű aktív fogyasztóvédelmi jelenlét is azt szolgálja, hogy a fogyasztók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket – zárul az ITM közleménye.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Horn Gábor: a tendenciák alapján az amerikai elnökválasztáshoz hasonló párharc lehet itthon is 2026-ban

Horn Gábor: a tendenciák alapján az amerikai elnökválasztáshoz hasonló párharc lehet itthon is 2026-ban

A Republikon Intézet legfrissebb közvélemény-kutatása szerint a Fidesz-KDNP 37, míg a Tisza Párt 36 százalékon áll a biztos pártválasztók között. A mostani felmérés alapján még a Mi Hazánk és a DK jutna be a parlamentbe, ha most vasárnap tartanák a választásokat. A Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke az InfoRádióban elmondta: ha Orbán Viktor–Magyar Péter kérdéssé szűkül le a választás bő másfél év múlva, a többi párt nagyon nehéz helyzetbe kerülhet.

Elemzők az Arénában: a budapesti csúcson újra kell fogalmaznia a stratégiáját a vezető nélküli Európának

Az amerikai elnökválasztás végeredménye már az e heti budapesti EU-csúcson is éreztetheti a hatását, és meghatározza a magyar soros elnökség sikerét is – hangzott el az InfoRádió Aréna című műsorában, amelynek Böcskei Balázs politológus, az Idea Intézet stratégiai igazgatója és Mráz Ágoston Sámuel, a Nézőpont Intézet igazgatója volt a vendége.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×