eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Solaris Urbino 12 típusú elektromos autóbusz a Zöld busz programot előkészítő mintaprojekt programindító rendezvényén Békéscsabán 2020. október 13-án. A lengyel gyártmányú busz egy hónapig közlekedik majd demonstrációs jelleggel a város valamennyi vonalán.
Nyitókép: Rosta Tibor

Magasabb fokozatba kapcsolt a Zöld Busz Program

Tíz piaci szereplő nyert minősített partner címet, és kapott jogosultságot a zöld busz demonstrációs mintaprojektben való részvételre a klíma- és természetvédelmi akcióterv részeként megvalósuló Zöld busz programban. A 36 milliárdos program célja, hogy a következő 10 évben kiváltsák a levegőt szennyező járműveket a nagyobb városokban.

A Zöld Busz Projektiroda minősített partneri felhívására nyolc pályázat érkezett, ezek konzorciumi partnerség révén tizenegy piaci szereplőt érintettek, az értékelést követően pedig hét pályázat felelt meg a követelményeknek – mondta az InfoRádiónak az energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár.

Kaderják Péter hozzátette, hogy a minősített partnerek a program úgynevezett demonstrációs szakaszának kilenc helyszínén

ingyen fogják biztosítják azokat az elektromos járműveket, amelyeket az üzemeltetők és az utasok megismerhetnek.

„A pályázatnak a célja az volt, hogy megtaláljuk azokat a gyártókat és szállítókat, akik vállalkoznak arra, hogy a Zöld busz programnak ennek az első szakaszában ingyen rendelkezésre bocsátanak saját gyártású és forgalmazású, tisztán elektromos buszt, azokon a demonstrációs helyszíneken, ahol ezek az egy hónapos programok zajlanak – fogalmazott. – Tizenegy ilyen cég jelentkezett, többen konzorciumban, és végül két pályázat nyerte el a megfelelő minősítést, összesen tíz partner részvételével, ami megítélésünk szerint

nagyon jelentős érdeklődést tükröz a Zöld Busz Program iránt.”

Az államtitkár elmondta, hogy a Zöld busz program alkalmas arra, hogy a klímavédelmi törekvések mellett gazdaságfejlesztő feladatot is betöltsön, és hozzájáruljon a hazai buszgyártás talpra állításához.

Emlékeztetett: Magyarország jelentős buszgyártó hagyományokkal rendelkezett, jelenleg becslések szerint az itthon előállított buszokban a hazai hozzáadott érték átlagosan nem haladja meg a 10-15 százalékot. A nemzeti buszstratégia mindeközben azt a célt tűzte ki, hogy a magyar buszgyártásban a hazai hozzáadott érték érje el a 60 százalékot.

Kaderják Péter azt is elmondta, hogy 2030-ig milyen forrás áll rendelkezésre a Zöld busz program megvalósításához: „Tíz évre 36 milliárd forintnyi keretet nevezett meg, biztosított a kormány olyan buszok cseréjére, amelyek 25 ezer főnél nagyobb létszámú magyar településeken szolgálnak közösségi közlekedési célokat. A célunk, hogy az említett időszak alatt

legalább a buszállomány felét – a hagyományos, szennyezőbb, öregebb járművekről teljesen tiszta, zéró kibocsátású – elektromosra cseréljük le.”

A Zöld busz program mintaprojektben Debrecenben már kipróbálták az elektromos buszokat, Békéscsabán most zajlik a program bemutató szakasza, a következő helyszín Kaposvár, Kecskemét, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Esztergom végezetül pedig a Mátrai Erőmű térsége lesz.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×