Egy évvel elhalasztja a BMW debreceni gyárának megépítését, mert a koronavírus-járvány miatt csökkent az értékesítés. A hírre lehetett számítani - mondta az InfoRádiónak Szandányi Levente, a Portfolio elemzője, aki azt is közölte, hogy egyes elemzések szerint akár 20-40 százalékkal is visszaeshet 2020-ban Európában a gépkocsigyártás.
"Már április közepén látszott, hogy a koronavírus borzasztóan nehéz helyzetbe hozza a járműipart globálisan.
A gyártási folyamat megszakadt, a beszerzési lánchoz hasonlóan. A dolgozók egészségmegőrzése érdekében hozott döntések soha nem tapasztalt helyzetet idéztek elő az iparágban. Ráadásul a kilábalásra vonatkozó forgatókönyvek is eléggé drámaiak voltak a gyártással és az értékesítéssel kapcsolatban" - mondta Szandányi Levente.
A BMW-vel kapcsolatban is készpénznek vehető volt az elemző szerint már április derekán, hogy a debreceni gyár a tervezett formában és időzítéssel nem fog megépülni, ezt igazolta be most a német konszern menedzsmentjének döntése, hogy egy évvel elhalasztják a debreceni gyár megvalósítását.
Évekig tarthat a helyzet normalzálódása
A termelés 20-40 százalékos visszaesését valószínűleg nem lehet behozni jövőre sem, legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a kereslet - mondta a Portfolio szakértője.
A magyarországi visszaeséssel kapcsolatban óvatosan fogalmazott Szandányi Levente, mert mind mondta, az itteni gyárak eltérő szegmensben jelennek meg a piacon. Az elemző lassabb kilábalást valószínűsít, a hazai üzemekben lesznek is különbségek abban, hogy a gyártás hogyan fog felpörögni a következő időszakban az egyes gyáraknál. A jelenlegi adatok alapján 2019 után egy erős, két számjegyű visszaesés fog bekövetkezni 2020-ban - mondta a Portfolio szakértője.