Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay.com

Megjöttek a pánikvásárlás számai: 57 milliárd egy hét alatt

Március 5. és 12. között még csak kicsivel több mint a lakosság tizede kezdett készletezni, a veszélyhelyzet kihirdetését követő héten azonban már 57 milliárd forintot költöttek a magyarok.

Március 5. és 12. között a magyarok 98 százaléka hallott már a koronavírusról és 10-ből hatan már az első magyarországi megbetegedés bejelentése előtt aggódtak miatta - derül ki a Nielsen 800 fős reprezentatív országos felméréséből, amit ebben az időszakban készítettek el. Bár pánikvásárlás már ekkor is volt, az aggodalmak ellenére csak a lakosság 11 százaléka kezdett készletezni, aztán a felmérés időszakában ez már felfutott a lakosság negyedére.

Az év 10.hetében - március 2-8 között - jellemzően tartós élelmiszert (82 százalék), gyógyszert (67 százalék) és higiéniai termékeket (65 százalék) vásároltak az emberek a Nielsen adatai szerint. Ebben az időszakban - a határzár életbe lépése előtt - a tervezett utazásokat mindössze a válaszadók fele tervezte lemondani.

A fordulópont a veszélyhelyzet kihirdetése volt:

ezt követően ugyanis egy hét alatt 56,9 milliárdos forgalmat bonyolítottak a boltok

a kiskereskedelmi láncok szkennelt adatai szerint. „Ez, különösen amellett, hogy március 15-én minden zárva tartott, nagyon magas szám, 47 százalékos értékbeli növekedés az előző év azonos időszakához képest.”– mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect ügyvezető igazgatója. A kosárméret jelentősen, közel 50 százalékkal nőtt, a drogériáknál pedig 50 százalék feletti forgalomemelkedést tapasztaltak.

A kimagaslóan teljesítő élelmiszerkategóriák között a cukor volt a legkeresettebb a 11. héten is, értékbeli forgalma háromszorosára nőtt az előző év azonos időszakához képest. Szószokból 195, száraztésztából 192 százalékkal vettek többet mint egy évvel korábban. A liszt és rizs továbbra is rekordeladásokat mutat.

Az öt kategóriára összesen közel 2,8 milliárd forintot költöttünk a vizsgált időszakban.

Míg a február végi (február 24.-március 1.) első felvásárlási roham a tartós élelmiszerek betárazásáról szólt, addig a 11. hét - vagyis március 9-15. között - a vegyi áruk felhalmozását is magával hozta,. A vegyi áruk között a vitaminok taroltak: értékbeli eladásuk megnégyszereződött a 11. héten tavalyhoz képest, a tisztítószerek és szappanok fértek még fel a dobogóra, hasonló forgalmi trenddel.

Érdekesség, hogy a vécépapír forgalma, bár a 9. és 10. héten még nem ugrott meg kiugróan, addig a 11. héten csúcsokat döntött: 196 százalékkal többet költöttünk a kategóriára 2019 azonos időszakához képest.

Az említett vegyi-áru kategóriákra mindösszesen 2 milliárd forintot költöttünk egyetlen hét alatt.

A Nielsen felmérése szerint egyébként a 40-nél idősebb válaszadók jelentős része (93 százaléka) a televízióból tájékozódik a járvány alakulásáról, míg a 18-39 évesek 77 százaléka az internetről. Az, hogy a megkérdezettek fele a barátoktól, ismerősöktől szerzett be információkat, élesen jelzi, hogy a járvány magyarországi kirobbanásakor (március 4.) már erőteljesen jelen volt a téma a közbeszédben. A felmérés időszakában még nem indult el a központi, koronavirus.gov.hu oldal.

A felmérés szerint a válaszadók közel háromötöde, különösen a vidéken élők és az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők elégedettek vagy maximálisan elégedettek voltak a veszélyhelyzet kihirdetése előtt a vírus terjedésével kapcsolatos tájékoztatással, ez azonban nem befolyásolta az ezzel kapcsolatos aggodalmak mértékét. A hazai lakosság jelentős része (59 százaléka) inkább vagy nagyon aggódott a járvány hazai elterjedése miatt, csupán 5 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem okoz neki fejfájást a potenciális járvány.

A Nielsen videója a globális fogyasztói magatartási mintázatokról

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

Műfenyő vagy igazi? Látványos népítélet született az örökzöld vitában

A karácsony közeledtével egyre aktuálisabbá válik a kérdés, hogy milyen karácsonyfát érdemes választani. Az elmúlt években egyre szélesedő választék az élő fenyők és műfenyők piacán azt is magával vonja, hogy egyre többen szeretnék megtudni, melyik típus mellett, milyen érvek szólnak. Az ünnep egyik legnagyobb döntéshelyzetének számító karácsonyfa választása mára az interneten is sokakat foglalkoztat, ezért a Google Trends adatai alapján megnéztük, hogy milyen trendek figyelhetőek meg az internetes keresések terén az idei karácsony előtt, hazánkban és világszerte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×