eur:
398
usd:
364.47
bux:
0
2025. március 19. szerda Bánk, József
Desiro motorvonat közlekedik Csömör és Kistarcsa között 2019. április 12-én, tehermentesítve a gödöllői HÉV vonalat a Csömör-Kerepes szakaszon a Pécel és Aszód közötti vasútvonal felújítása alatt. A munkálatok során mindkét sínpárt újjáépítik, illetve Péceltől Turáig átépítik az állomásokat.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Eltűnhetnek a dízelmozdonyok

A kötöttpályás járművek sem mentesülhetnek a szigorú karbonszabályok alól Európában, ám a parlament és a tanács rendelete olyan szigorú, hogy annak egyelőre egyetlen dízelüzemű vasúti jármű sem felel meg.

Az Európai Unió a kötöttpályás járművekre is szigorúbb karbonkibocsátási szabályokat léptet életbe: a parlament és a tanács rendelete alapján jövő év január 1-jétől csak Stage V. kibocsátási határértékeket teljesítő dízelmotorokat lehet forgalomba hozni. Ám jelenleg a gyártók egyetlen olyan dízelüzemű vasúti járművet sem kínálnak, amely meg tudna felelni ezeknek.

A régi motorvonatok, motorkocsik és mozdonyok persze egyelőre maradhatnak, ugyanakkor a Nemzetközi Vasútegylet arra készül, hogy nullaemissziós működést ír elő tagjainak 2050-re.

A vasúti járműveket viszont harmincéves működésre tervezik, így hamarosan nem lesz értelme dízelüzemű motorvonatokat vagy mozdonyokat vásárolni – írta a Vasutas magazin alapján a Magyar Nemzet.

Nem lehet mindenhol mentsvár a villamosított pálya, számos helyen ugyanis nem lehet vagy nem érdemes villamosítani (például a kisebb forgalmú mellékvonalakon, de a rendezőpályaudvarokon a tolatómozdonyok is kizárólag dízelüzeműek jelenleg).

A megoldás a villany-hibrid mozdonyok, motorvonatok használata lehet. Ezek olyan elektromos járművek, amelyek a felsővezetékkel ellátott pályán hagyományos villanyvonatként működnek, ám a villamosítatlan pályán akkumulátorok segítségével látják el árammal a motorokat.

Címlapról ajánljuk

Kiss J. László: a válság kezdete vagy vége a nagy német eladósodás?

Idáig Németország lényegében a Pax Americana készséges kiszolgálója volt, most viszont a saját, illetve Európa hangját próbálja megfogalmazni, nemcsak Oroszországgal, hanem az Egyesült Államokkal szemben – mondta Kiss J. László, a Budapesti Corvinus Egyetem emeritus professzora az InfoRádió Aréna című műsorában, és elmagyarázta az adósságfékszabályok módosításának szükségszerűségét és gazdasági következményeit is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.19. szerda, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 19. 06:52
×
×
×
×