Infostart.hu
eur:
387.46
usd:
330.46
bux:
109547.02
2025. december 19. péntek Viola
A MÁV-Start Zrt. első húsz új generációs InterCity-kocsijának egyike a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen 2019. július 30-án. A sajátgyártású, nemzetközi forgalomra is alkalmas járművek 200 kilométer per órás sebességgel tudnak közlekedni a pályán.
Nyitókép: MTI/Mészáros János

Hetven újabb korszerű IC-kocsit gyárthat a MÁV

Kétszer 15 milliárd forintot kap idén az államtól a MÁV korszerű vasúti kocsik gyártására.

Két ütemben újabb 70, nemzetközi forgalomban is használható IC+ vasúti személyvagon gyártását rendelte meg a kormány egy múlt év végi kormányhatározattal, amely célként a vasúti személyszállítás ellátását biztosító járműpark fejlesztését, illetve a közszolgáltatás színvonalának javítását jelöli meg.

Az első 35 kocsira január 15-éig biztosítják a szükséges 15,3 milliárd forintot, majd június 30-áig érkezik meg az újabb 15 milliárd forint a MÁV-Start járműgyártási programjához.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója még szeptemberben az Inforádió Aréna című műsorában azt modta,

míg egy régi kocsi felszerelése légkondícionálóval, elektronikus ajtóval és zártrendszerű vécével nagyjából 80 millióba kerül, addig a teljesen új, 200 kilométer/órás sebességre levizsgáztatott IC+ kocsik ára 430 millió forint.

Azt mondta, a magyar államnak mint tulajdonosnak kellett döntést hoznia arról, hogy befektet-e a következő 30-40 évbe, vagy 20-30 éves szerelvényeket újítgat fel a MÁV. "Azt gondolom, bizonyított a MÁV Start és a szolnoki egység, mert bár kicsit lassan haladt az új IC+ gyártása - hiszen újra meg kell tanulni vasúti gépet gyártani -, de a nyár végére elkészültek a kocsik, és már az utasok is használják őket" - mondta Homolya Róbert.

A Közlekedő Tömeg Egyesület vezetője, Szalay Áron szerint fontos a vasúti kocsik átlagéletkorának csökkentése, az IC+ kocsik szolnoki gyártását azonban nem tartják jó iránynak. Úgy vélik, "a MÁV Start szolnoki járműjavítója alapvetően a járművek karbantartására, javítására való hely, és azzal, hogy itt gyártják az új IC+ kocsikat, elvonják a pénzt, a kapacitást és a munkaerőt az alapvető javítási feladatokról.

Ezért állnak néha éveket javításra várva egyébként viszonylag korszerű személykocsik és mozdonyok".

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ennek ellenére lassan halad a kocsik gyártása, ráadásul - meglátásuk szerint – a minőségük sem kifogástalan. Szalay Áron egyebek közt a burkolatok egyenetlenségeit, illetve az illesztések pontatlanságát említette.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

Magyarics Tamás: nagy tankerhajóként fordul az Egyesült Államok az új nemzetbiztonsági stratégiával

A nyugati félteke védelme nagyobb hangsúlyt kapott az Egyesült Államok nemzetbiztonsági stratégiájában, mint korábban – erről is részletesen beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Magyarics Tamás külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora. Sorra vette Washington terveit a nagy óceáni átjáróknál, megvilágította a Kínát, Grönlandot, Venezuelát érintő amerikai célok hátterét.

Gazdatüntetés Brüsszelben: borult az eredeti akciózási terv, útlezárások jönnek az EU-csúcs helyszínén

Európai egység alakult ki a gazdatársadalomban a mostani brüsszeli tiltakozást illető két ügyben: senki nem szeretne nagy mennyiségű, ellenőrizetlen dél-amerikai élelmiszer ellen küzdeni a piacért, illetve a green dealből adódó átállás anyagi terheit sem vállalnák a jelenlegi formájában. A tüntetés eredeti programját borították az éjszakai akciózások, amelyek jelenleg ott zajlanak, ahol a zárolt orosz vagyont Brüsszelben őrzik. Helyszíni tudósítás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Megforgatták a forintot, megjött a fordulat is

Megforgatták a forintot, megjött a fordulat is

Jelentős mértékben gyengült a magyar fizetőeszköz árfolyama az elmúlt napokban az euróval és a dollárral szemben. A piaci mozgás hátterében nagyrészt az MNB keddi sajtótájékoztatóján elhangzott gondolatok állnak, amelyek a magyar jegybank lazuló előretekintő iránymutatását és - az adatok megfelelő alakulása esetén - a kamatcsökkentési ciklus megkezdését vetítették előre. Az MNB kommunikációs hangvételének puhulására erős piaci reakció érkezett: a forint árfolyama a döntés óta közel 6 egységet emelkedett az euróval és a dollárral szemben is, ami körülbelül 1,5 százalékos gyengülésnek felel meg. A forint gyengülő tendenciája kezdetben ma is folytatódott (az euró jegyzése már az október vége óta nem látott 390-es szint felett is járt), Kurali Zoltán MNB-alelnök óvatosságot hangsúlyozó megszólalása azonban fordulatot hozott a devizapiacokon. Végül erősödéssel állt meg az árfolyam.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×