Infostart.hu
eur:
395.56
usd:
338.51
bux:
0
2025. augusztus 13. szerda Ipoly
A MÁV-Start Zrt. első húsz új generációs InterCity-kocsijának egyike a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen 2019. július 30-án. A sajátgyártású, nemzetközi forgalomra is alkalmas járművek 200 kilométer per órás sebességgel tudnak közlekedni a pályán.
Nyitókép: MTI/Mészáros János

Itt az új magyar csodavonat: minden van rajta, és a menetrendet is tartja

Kilencvenkét új InterCity személykocsit állít forgalomba a MÁV-Start Zrt. 2021 nyaráig. Egy szerelvény 450 millió forintba kerül, és havonta legalább hármat gyártanak belőle Szolnokon – mondta az InfoRádiónak a vasúttársaság vezérigazgatója. Kerékgyártó József szerint az új vagonok európai színvonalúak lesznek, ugyanakkor elismerte, hogy csak akkor lehet elég gyorsan utazni velük, ha a rossz állapotban lévő síneket is felújítják.

Elsőként két prototípus készült, majd további 20 nemzetközi forgalomra szánt kocsi, jelenleg pedig folyamatban van már egy 70 darabos széria legyártása, köztük 35 másodosztályú, többcélú teres, valamint 35 elsőosztályú, bisztrószakasszal rendelkező kocsi – ismertette Kerékgyártó József.

A vagonok a szolnoki járműjavítóban készülnek, ezzel 250 főnek biztosítva munkát. A vasúttársaság vezérigazgatója elismerte, nem volt könnyű az indulás, éveket vett el, hogy átálljanak a munkafolyamatra, miután a járművek gyártása, valamint a karbantartása merőben eltérő művelet. Az áttörést a 2019-es év jelentette – jegyezte meg –, amikor modern gyártási elvek alapján újragondolták a folyamatot, és teljes mértékben leválasztották a karbantartásról.

Újragondolták a logisztikát, hogy a megfelelő alkatrészek a megfelelő helyen és időben rendelkezésre álljanak, a meglévő négy gyártóhelyet nyolcra bővítették – ismertette a szakember. Folyamatosan ellenőrzik az alkatrészek minőségét és mennyiségét, így a mára folyamatos gyártás révén

heti egy szerelvényt képesek előállítani.

Kerékgyártó József szerint prémium kocsik készülnek, jó minőségű anyagokból, jó összeszerelési minőségben, hogy tartósak és könnyen tisztíthatók legyenek.

A vezérigazgató

cáfolta, hogy lassult, illetve leállt volna a javítómunka a szolnoki üzemben,

ugyanis a gyártásban részt vevő embereket külön vették fel erre a munkára, külön szervezeti egységbe vannak besorolva, nem kizárólag az új kocsi gyártására helyeik a hangsúlyt.

Budapest, 2019. december 15.
A nemzetközi forgalomban először közlekedő hazai fejlesztésű, kerékpárszállításra is alkalmas IC+ kocsi a Hamburgba tartó Hungária EC szerelvényében a Nyugati pályaudvaron  2019. december 15-én. A 2019-2020-as vasúti menetrendben a korábbiakhoz képest Budapest és Sátoraljaújhely között 35 perccel, Budapest és Zalaegerszeg között 34 perccel, Győr és a Balaton között közel 30 perccel, a főváros és Szeged között 18 perccel, Budapest és Pécs között 13 perccel gyorsabb eljutást biztosítanak a vonaton utazóknak.
MTI/Máthé Zoltán
A nemzetközi forgalomban először közlekedő hazai fejlesztésű, kerékpárszállításra is alkalmas IC+ kocsi a Hamburgba tartó Hungária EC szerelvényében a Nyugati pályaudvaron. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Az elkészült új IC-szerelvényeket folyamatosan állítják forgalomba, jelenleg már 22 üzemel, január folyamán pedig további 6 kocsi csatlakozik ezekhez, majd havonta 3-4-et fog biztosítani a társaság, vagyis az említett 70 darabos széria 2021 közepére kerül forgalomba, így jövő nyárra összesen 92 új szerelvény közlekedik majd – ígérte a vezérigazgató, aki szerint ez mind az ülőhelyek számában, mind pedig szolgáltatási színvonal tekintetében nagy előrelépés.

A kocsikban van légkondicionáló, wifi, korszerű utastájékoztató, kerekesszékes emelő, lehet rajtuk kerékpárt szállítani, valamint az elektromos kétkerekűket tölteni. Nagy méretű poggyásztartókkal vannak felszerelve, és a családi szakasz mellett még egy pelenkázóval is el vannak látva. Emellett „kívülről-belülről jól néznek ki”, kényelmesek a székek, tehát mindenképpen nagyon modern és európai színvonallal fognak találkozni az utasok – emelte ki a vasúttársaság vezetője.

Budapest, 2019. december 15.
A nemzetközi forgalomban először közlekedő hazai fejlesztésű, kerékpárszállításra is alkalmas IC+ kocsi a Hamburgba tartó Hungária EC szerelvényében a Nyugati pályaudvaron  2019. december 15-én. A 2019-2020-as vasúti menetrendben a korábbiakhoz képest Budapest és Sátoraljaújhely között 35 perccel, Budapest és Zalaegerszeg között 34 perccel, Győr és a Balaton között közel 30 perccel, a főváros és Szeged között 18 perccel, Budapest és Pécs között 13 perccel gyorsabb eljutást biztosítanak a vonaton utazóknak.
MTI/Máthé Zoltán
A 70 darabos szériára csaknem 32 milliárd forintot biztosított az állam egy kormányhatározattal, így egy szerelvény körülbelül 450 millió forintba kerül, míg a csehek és lengyelek 30 százalékkal drágábban szállítanák, miután a MÁV-Start önköltségen gyárt – tette hozzá. Arról nem beszélve, hogy
a magyar hozzáadott érték 50 százalék fölötti, vagyis a magyar beszállítókkal együtt fejlődött a gyártás.

A kocsik, miután rendelkeznek nemzetközi tanúsítvánnyal, nemcsak a belföldön, hanem külföldön is futnak, például Hamburgba már ilyenek közlekednek, de a Brassó irányába közlekedő InterCity-ket is ilyenekre cserélik a jövőben.

Budapest, 2019. december 15.
A nemzetközi forgalomban először közlekedő hazai fejlesztésű, kerékpárszállításra is alkalmas IC+ kocsi a Hamburgba tartó Hungária EC szerelvényében a Nyugati pályaudvaron  2019. december 15-én. A 2019-2020-as vasúti menetrendben a korábbiakhoz képest Budapest és Sátoraljaújhely között 35 perccel, Budapest és Zalaegerszeg között 34 perccel, Győr és a Balaton között közel 30 perccel, a főváros és Szeged között 18 perccel, Budapest és Pécs között 13 perccel gyorsabb eljutást biztosítanak a vonaton utazóknak.
MTI/Máthé Zoltán
A kényelmen túl az InterCity-k nyújtotta gyorsaság azonban továbbra is gondot okozhat a sínek nem megfelelő állapota miatt helyenként. Kerékgyártó József is elismerte, hogy a pontosságot sokszor megkapják kritikaként, ami jogos, ugyanakkor ő az új szerelvények kapcsán

a megbízhatóságra helyezné a hangsúlyt,

és meglátása szerint azt a menetrendet, amely a megfelelő pályasebességhez igazítva határoznak meg, tudják majd hozni, főként ha megfelelő mozdonyok is érkeznek a jövőben. A pályasebesség javításán is dolgozik a MÁV csoport, zajlanak európai uniós fejlesztések.

„Szép lassan a puzzle darabjai összeállnak, de természetesen a pálya és a biztosítóberendezések megújítása is nagyon fontos, ezekre is kellenek és szerintem jönni is fognak programok” – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Deák András György az Arénában: nem lehet biztonsági garanciákat adni Ukrajnának

Az orosz–ukrán háború jelenlegi állásáról, Donald Trump amerikai elnök ezzel kapcsolatos lehetséges stratégiájáról beszélt Deák András György, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa az InfoRádió Aréna című műsorában a péntekre tervezett alaszkai csúcstalálkozó apropóján. Szóba került az is, hogy mekkora esély van arra, hogy az ukránok valóban területet engedjenek át, illetve hogy meddig tarthatnak ki ebben a háborúban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.08.13. szerda, 18:00
Velkey György
a Magyarországi Református Egyház Bethesda Gyermekkórházának főigazgatója
Putyin csapdába csalhatja Trumpot, amerikai Lancer bombázók érkeztek az orosz határ mellé – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Putyin csapdába csalhatja Trumpot, amerikai Lancer bombázók érkeztek az orosz határ mellé – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Elképzelhető, hogy a hétvégi, Donald Trump amerikai és Vlagyimir Putyin orosz elnök közti csúcstalálkozó egyetlen célja az lesz, hogy a moszkvai vezető Volodimir Zelenszkij ukrán vezető és Ukrajna ellen fordítsa a Fehér Ház urát – írja elemzésében az Atlantic. Közben az Egyesült Államok három B-1B Lancer típusú bombázót küldött az orosz határhoz közel található, Ørland légibázisra, Norvégiába – jelentette be a NATO légi műveleti irányítási parancsnoksága (AIRCOM). Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×