A közbeszerzési kiírásra három konzorcium adott be érvényes ajánlatot, köztük a legolcsóbbat a Déli part 2016 Konzorcium nyújtotta be nettó 72,38 milliárd forint értékben. A nyertes konzorcium tagja az R-Kord Építőipari Kft., a V-Híd Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft.
A NIF közleménye szerint a kivitelezés a jövő héten az előkészületi munkálatokkal elindul a Szántód-Kőröshegy-Balatonszárszó közötti szakaszon.
A fejlesztés során Szántódon, Balatonszárszón, Balatonszemesen, Balatonbogláron, Fonyódon, Balatonfenyvesen, Balatonmáriafürdőn és Balatonberényben mintegy 15 kilométeren zajárnyékoló falat, illetve 32 kilométeren rugalmas, rezgéscsillapító sínágyazatot telepítenek a kritikus helyeken, a gyalogos átjárók és útátjárók korszerűsítésével biztonságosabbá válnak a szintbeni átkelési lehetőségek.
Fonyód és Bélatelep között új hullámtörő épül, Balatonmáriafürdőn az Őrház utcánál a tervek szerint új megállóhely létesül.
Lepsény, Siófok, Szántód-Kőröshegy, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle felső, Balatonboglár, Balatonfenyves és Balatonmáriafürdő állomásokon és Balatonföldvár, Balatonlelle, Fonyódliget, Bélatelep, Alsóbélatelep, Balatonfenyves alsó, Balatonmáriafürdő alsó és Balatonberény megállóhelyeken magasperonokat építenek.
A Balaton déli partján felújítják Kaposvár és Pécs irányából a balatoni vasútvonalakra ráhordó Kaposvár-Fonyód vasútvonalat, így ez a szakasz alkalmas lesz óránként a 80 kilométer sebességre, valamint P+R és B+R parkolókat és peronokat építenek.
A NIF tájékoztatása szerint a fejlesztést követően, várhatóan 2018 nyarától a mostani 80, illetve 60 kilométeres óránkénti sebesség helyett 100 kilométer/órával közlekedhetnek a vonatok Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között, így a jelenlegi 75-80 perces menetidő 55 percre csökkenhet.
A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásban 15 százalék hazai és 85 százalék uniós forrás bevonásával valósul meg.