eur:
394.29
usd:
354.85
bux:
72146.64
2024. szeptember 6. péntek Zakariás

Utolsó figyelmeztetés Magyarországnak

Magyarország és Olaszország utolsó figyelmeztetést kapott az Európai Bizottságtól a dohánytermékek reklámja miatt. Az Európai Unióban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése, illetve a dohánygyárak sem szponzorálhatnak nemzetközi eseményeket.

Két hónapja van Olaszországnak és Magyarországnak arra, hogy a dohánytermékek reklámozása terén változtasson a jelenlegi gyakorlaton. Ha ezt nem teszi meg, akkor az Európai Bíróság elé kerül az ügy.

A bizottság azt kifogásolja, hogy a két ország gazdaságilag fontos eseményekkel összefüggő különleges körülmények között mentességet ad a reklámtilalom alól. Olaszország esetében arról van szó, hogy olyan rendezvényeket szponzorálnak a dohánygyárak, amelyek ugyan hazainak tekinthetőek, ám több ország televíziója is közvetíti az eseményt, illetve az interneten is követhető a rendezvény. Ez pedig ellenkezik az uniós irányelvvel, miszerint nemzetközi eseményt nem támogathat cigarettagyár.

A Forma-1-en bukhat Magyarország

Noha a magyar szabályok jóval szigorúbbak az Uniós előírásoknál, Magyarország mégis bajba kerülhet. Ebben az esetben a bizottság azt kifogásolja, hogy kivételesen, az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermék-reklám tilalma alól - ez pedig nem más mint a Forma-1 Magyar Nagydíj.

Az unióban tavaly nyár óta tilos a dohányreklám. Az összes tagállamra kiterjedő irányelvet még 2003-ban fogadta el az Európai Parlament és a Tanács. Ennek értelmében 2005. július 31-től tilos újságokban, rádióban és az interneten dohánytermékeket reklámozni.

A televíziós népszerűsítést még a 90-es években szüntette meg a közösség. A most hatályba lépő irányelv a nemzetközi kulturális és sportrendezvényeknél nem teszi lehetővé, hogy dohánygyárak szponzorálják az eseményt.

Mozikban, óriásplakátokon, ajándéktárgyakon lehet

Ugyanakkor ha nemzeti rendezvényről van, amelyen csak az adott ország versenyzői vesznek részt, a dohánygyárak támogathatják az eseményt. Az Európai Unió eredetileg a reklámozás teljes tilalmát szerette volna elérni. Ám az Európai Bíróság 2001-ben azt mondta, hogy az EU hatásköre erre nem terjed ki.

Így a mozikban, óriásplakátokon továbbra is lehet népszerűsíteni a termékeket, csakúgy, mint egyes ajándéktárgyakon, amilyen például a toll, a hamutartó, vagy a napernyő.

Idén év elején egyébként Magyarország és Olaszország mellett a spanyolok és a csehek is rovót kaptak a bizottságtól, a nem megfelelő szabályozás miatt. A két utóbbi ország azonban teljesítette a követelményeket.

Az ügyben az InfoRádió keresi a gazdasági és közlekedési minisztériumot.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Varga Mihály a Portfolio-nak: marad a fiskális fegyelem, nincs lazítási terv

Varga Mihály a Portfolio-nak: marad a fiskális fegyelem, nincs lazítási terv

A hiány fokozatos csökkentésére tett erőfeszítésekről, a kis- és középvállalkozások (kkv-k) hitelhez jutási nehézségeiről, valamint a célzott gazdasági ösztönzőkről beszélt Varga Mihály pénzügyminiszter a Portfolio-nak adott interjújában. Elmondása szerint a kormány olyan programokat tervez, amelyek célzottan segítik a vállalkozásokat, miközben továbbra is komoly hangsúlyt fektetnek a költségvetési fegyelem betartására. A miniszter optimistán nyilatkozott az Európai Unióval folyó deficittárgyalásokról is, valamint arról, hogy a kormány dolgozik azon, hogy Magyarország minden felfüggesztett uniós forrást megszerezzen.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×