eur:
410.73
usd:
393.93
bux:
0
2024. december 27. péntek János
Nyitókép: Pixabay

Több változás is történt a jogosítványszerzésnél

Egyebek mellett megnőtt annak az időnek a hossza, amennyi alatt a sikeres vizsgához szükséges gyakorlat megszerezhető.

Az itthoni tapasztalatok szerint egyre később akarnak jogosítványt szerezni a fiatalok, és drámaian megnőtt annak az időnek a hossza, amennyit forgalomban gyakorolniuk kell ahhoz, hogy sikeres vizsgát tegyenek és jogosítványt szerezzenek.

A sikeres elméleti vizsga után ma a hatályos hazai jogszabály szerint minimum 29 órát kell vezetni egy „B” kategóriás jogosítványra pályázó tanulónak és legalább 580 km-t ahhoz, hogy gyakorlati vizsgára bocsátható legyen. Szőcs Károly, az E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója azonban a Közlekedésbiztonság című portálnak elmondta: a gyakorlatban a sikeres vizsgához szükséges vezetéssel töltött óraszám az utóbbi években folyamatosan és töretlenül nő.

Ma már egy átlagos tanuló 46-47 óra vezetés után vállalkozhat a vizsgára a siker reményében, és sokaknak még így sem sikerül az első próbálkozásra. Átlagosan minden második nekifutás jár sikerrel.

Ennek a növekedésnek a szakember szerint számos oka van. Ezek között említette, hogy

  • régen "menő" volt megszerezni a jogosítványt, ma már más a fiatalok gondolkodása, ahogy az életmód is.
  • a fiatalok ha jó tömegközlekedéssel bíró nagyvárosban élnek, inkább azt használják és nem a több napszakban is nehézkes autós közlekedést, és/vagy a költséges, esetleg drága parkolást.
  • terjednek a mikromobilitási megoldások, valamint a kerékpárok, rollerek használata.
  • az autók ára és fenntartásuk költsége magas.

Ám ezek mellett, a szakoktatók véleményére hivatkozva, Szőcs Károly más olyan szempontokat is felvetett, amelyek hatással lehetnek a gépjárművezető-tanulók képességeire, készségeire, tanulására, a tanuláshoz szükséges időre, majd később a magatartásukra is a forgalomban.

"A mai fiataloknak mások a motorikus képességei, másképp működik a veszélyérzetük, mint a korábban felnőtt korosztályoké. És az utóbbi években ez a folyamat fel is gyorsult – idézte szakoktató kollégái véleményét Szőcs Károly. – Jóval kevesebbet mozognak, sportolnak, kerékpároznak. Nem nagyon másznak fára, így ritkábban is esnek le és ütik meg magukat. Egyszerű példák, de ez minden bizonnyal hatással van a veszély- és felelősségérzetük kialakulására is" – fogalmazott.

Ezzel szemben sok időt töltenek számítógépes játékokkal. Azok akár fejleszthetik is bizonyos, a gépjárművezetésnél is fontos képességeiket, a reflexeiket, a döntéshozatalukat, azonban a számítógépes játékban több élete is lehet a játékosoknak, emiatt könnyebben hoznak elhamarkodott vagy legalábbis nem kellően végiggondolt döntéseket. "Ha hibáznak, a játékban a következő életükben javíthatnak. Az utakon azonban erre nincs lehetőség. Ott egy élete van mindenkinek.

Ami pedig a biztonságos vezetéshez szintén elengedhetetlen térérzékelést illeti, ahhoz az építőkockával kellene kezdeni játszani, és nem a tablet vagy okostelefon képernyőjén

– derül ki Szőcs Károly által összegzett véleményekből.

Hangsúlyozta mindazonáltal, hogy ez nem kritika a mostani fiatalokkal szemben, egyszerűen csak tudomásul kell venni, hogy más a helyzet, mint a korábbi generációknál.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×