Egy képviselői kérdésre válaszolva az ITM most ismét azt közölte, hogy a hajó üzemeltetője nem kért és nem kapott üzemeltetési engedélyt a tóra vonatkozóan - írja a Napi.hu cikkét szemlézve a Hírbalaton.
A cikk felidézi hogy tavaly óta visszatérő téma a minisztereknek benyújtott képviselői kérdésekben a Hyperjet üzemeltetése, egészen pontosan az, hogy a sokak szerint túl hangos és nem a Balatonra való hajó üzemeltetésére ki adott engedélyt és azt ki ellenőrizte.
A hajózási hatósági ügyekben illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tavaly úgy ítélte meg, hogy a hajó üzemeltetőjének nincs engedélye, míg a Belügyminisztérium (BM) szerint a Hyperjet nagyhajó, így arra a kisgéphajóra vonatkozó balatoni üzemeltetési korlátozás nem terjed ki, nem kell engedélyt kérni a hajózási hatóságtól.
A Hyperjet az idei szezonban is közlekedik, a honlapja szerint “extrém jethajózást és adrenalin bombát” kínál Siófok kikötőjéből indulva és oda visszatérve, a 30 perces út ára személyenként 8000 forint (tavaly 7000 forint volt).
Vadai Ágnes, a Demokratikus Koalíció (DK) parlamenti képviselője a közelmúltban írásbeli kérdést nyújtott be Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek, hogy megtudja, az illetékes fővárosi kormányhivatal adott-e engedélyt 2020-ra a vízi jármű balatoni használatára. A kérdésre Schanda Tamás, az ITM parlamenti államtitkára válaszolt. Eszerint “a Hyperjet nevű személyszállító kishajó üzemeltetője a Balatonra vonatkozó üzemeltetési engedélyt – Budapest Főváros Kormányhivatalától, mint hatáskörrel rendelkező hajózási hatóságtól – eddig nem kért és nem kapott".
A vízi közlekedésről szóló törvény alapján a Balatonon belső égésű motorral hajtott kishajót és csónakot üzemeltetni tilos, kivéve a hajózási hatóság által kiadott üzemeltetési engedéllyel rendelkező vízijárművek esetében.
A Hyperjetet üzemeltető Koller Tibor egyéni vállalkozó azonban azt mondta februárban a Népszavának, hogy szerinte a Hyperjet nem kishajó. “24 embert tud szállítani, márpedig a 12 fősnél nagyobb hajókat személyhajónak sorolja be a törvény. Az üzemeltetési engedély feltételeit szabályozó 2003-as kormányrendelet alapján pedig a személyhajó nagyhajónak számít, így nem volt szükség a minisztérium által említett engedélyre, elegendő volt a közforgalmú személyszállításra vonatkozó hajózási engedély. Igaz, a közforgalmú személyszállítással kapcsolatban kifogásként merülhet fel az, hogy a Hyperjet nem két földrajzi hely között szállítja az embereket, hanem Siófokról fut ki a vízre, és oda is tér vissza.