eur:
410.55
usd:
391.87
bux:
79822.75
2024. november 25. hétfő Katalin
Fürdőzők a Balatonban a fonyódi szabadstrandon 2013. július 28-án. A hőség miatt erre a napra tizenöt megyére adta ki az Országos Meteorológiai Szolgálat a legmagasabb fokú, piros figyelmeztetést, a többi területre másodfokú figyelmeztetés lesz érvényben. Az előrejelzés szerint július 28-án a legalacsonyabb hőmérséklet 15 és 22 fok között alakul, nappal 34-39 fokig melegszik a levegő.
Nyitókép: MTI/Varga György

Vannak, akik engednék a száguldozást a Balatonon - de pont nem a jet-ski szövetség

Megoszlanak a vélemények a Magyarországon is egyre elterjedtebb jet hajózásról, nem mindenki gondolja úgy ugyanis, hogy nem szabadna a Balatonba engedni a 90 km/h-s tempóra képes, több tonnás járműveket. Az InfoRádió érintett szakembereket kérdezett.

Megoszlanak a vélemények a Magyarországon is egyre elterjedtebb jet hajózásról. Évtizedek óta vita van arról, hogy milyen vízi járművek használatát engedélyezzék a Balatonon, ahol még a hetvenes évek közepén korlátozták a motorcsónakok használatát. Most azoknál jóval gyorsabb, akár 90 km/h-s sebességre, valamint forgásos, merüléses attrakciókra is képes, 880 lóerős, belső égésű motorral működő "Hyperjet" is közlekedik a tavon.

Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke szerint

igény van a gyorshajózásra a Balatonon, a turisták keresik az új vízi élményeket.

"Ez a típusú szolgáltatás biztos, hogy nagy érdeklődésre tart majd számot, és tud működni a Balatonon, természetesen csak akkor, ha a hatályos jogszabályokat betartják, a megfelelő biztonsági intézkedéseket megteszik."

Jamrik Péter, a Balaton Fejlesztési Tanács Közbiztonsági Tanácsának elnöke is úgy vélte, hogy - megfelelő szabályozás mellett - helye van a Balatonon az új vízi turisztikai attrakcióknak, köztük a nagysebességű jet hajóknak.

"Jelenleg a korlátozás a belső égésű motorok korlátozására terjed ki, ez az, amit mindenképpen felül kell vizsgálni az egyéb meghajtások esetén is. A vízfelület kicsi, és relatíve egyre kisebb lesz, ez alatt azt értem, hogy egyre többféle felhasználási mód, igény és eszköz jelenik meg ugyanazon a felületen.

Ha nagy mennyiségű jármű jelenik meg a vízfelületen, többeknek kell osztozni az úszókkal, a horgászokkal, az evezősökkel, suposokkal,

a kockázat inkább ebben rejlik, sem mint az innovatív eszközök jellegében" - vélekedett Jamrik Péter.

Hasonló a probléma az elektromos jet-skik esetében is. Czeller Béla, a Magyar Jet-Ski Szövetég elnöke szerint nem szabadna beengedni a Balatonra ezeket a vízi járműveket.

"A szövetségnek az az álláspontja, hogy

a jet-skizést csinálják az emberek a kis tavakon vagy olyan pályákon, ahol nincsenek fürdőzők vagy horgászok, és akkor mindenkinek megvan a maga öröme."

Hasonló álláspontot képvisel a Hyperjet nevű hajóval kapcsolatban az InfoRádiónak nyilatkozó vitorlásversenyző is. Soponyai Géza szerint rendkívül balesetveszélyes a belső égésű motorral hajtott vízi jármű.

Szerinte nem kitiltani kell az ilyen erős motorokat, hanem be sem kell engedni, mert a Balaton nem így nőtte ki magát az elmúlt egy-kétszáz évben.

"Konzekvenseknek kellene lenni azoknak az embereknek, akik a 4 lóerős motorokat sem engedik használni, kérdezem én, miért lehet 1000 lóerőt használni.

Egy ilyen erős hajó biztosan megvan vagy 2-3 tonna, ha tízen ülnek benne, az még egy tonna. Ha öttonnás hajótest 80-as tempónál ütközik, ott kő kövön nem marad."

A Magyar Vitorlás Szövetség állásfoglalása szerint szigorúan kell szabályozni darabszámban és más feltételekben is a nagyteljesítményű siklótestű hajók használatát. A szövetség úgy látja: kivételt csak a mentési, vízügyi, rendészeti feladatok ellátására, versenyek, sportprogramok biztosítására, lebonyolítására használt eszközök szabályozott használata jelenthet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

"A magyar futball öröksége kötelez és muníciót is ad nekünk" – mondta a megnyitón Orbán Viktor miniszterelnök, Puskás Ferencet a magyar futballisták és minden 10-esek példaképének nevezve, akiről Czibor Zoltán azt mondta: "ha az Öcsi egyszer belerúgott a labdába, abból két gól lett".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Az innovációs ökoszisztéma felrázása érdekében új vezetői posztot is bevet az NKFI Hivatal

Az innovációs ökoszisztéma felrázása érdekében új vezetői posztot is bevet az NKFI Hivatal

A Kutatási Kiválósági Tanácsban (KKT) október 1-jétől betöltött elnöki pozíciója mellett az innovációra és tudománypolitikára fordított hazai költségvetési források fő allokátorának számító Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) tudományos társelnöki feladatkörét is ellátja Domokos Péter. Az NKFI Hivatal új vezetői pozíciójáról, illetve a két tisztség együttes betöltésének előnyeiről magát Domokos Pétert, illetve az NKFI Hivatal elnökét, Kiss Ádámot kérdeztük. A páros interjúból kiderül az is, hogy a Domokos Péter szerint miért volt szükség az OTKA átalakítására. A KKT elnöke arról is beszélt, hogy az első ízben meghirdetett Research Grant Hungary program keretében azon dolgoznak, hogy több neves külföldi és külföldön dolgozó kiemelkedő magyar kutatót csábítsanak Magyarországra, akik jövőre hazai intézményekkel közösen fognak kutatási projekteken dolgozni. Az NKFI Hivatal elnöke a K+F-ráfordítások kapcsán azt emelte ki, hogy szemléletválásra van szükség ahhoz, hogy a magyar gazdaság versenyképességét alapvetően befolyásoló kutatásfejlesztési és innovációs finanszírozás az 1-1,5% közötti GDP-arányos sávból a Budapesti Deklarációban is megfogalmazott 3%-os szintre emelkedjen, és hosszú távon, kiszámíthatóan ott is maradjon, vagy akár a fölé nőjön. Hivatala legfőbb feladatának a költségvetési forrásokból lebonyolított programok és projektek magas színvonalú minőségbiztosítását nevezte. A következő időszak legfontosabb céljának az innovációs szereplők minden eddiginél szorosabb összekapcsolását, valamint az egyetemeken, kutatóintézetekben elért kutatási eredmények szisztematikus felkarolását tekinti. Ezt a munkát támogathatja az eddig öt hazai egyetem mellett létrehozott technológiai transzfercégek (TTC-k) tevékenysége is. Kiss Ádám arról is beszámolt, hogy az NKFI Hivatal még idén meghirdeti a 15 milliárdos keretösszegű nagyvállalati innovációs programot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×