Infostart.hu
eur:
400.44
usd:
341.86
bux:
99513.68
2025. július 9. szerda Lukrécia
Nyitókép: hyperjet.hu

Új frontot nyitottak a balatoni hyperjetháborúban

A víziközlekedésről szóló törvény módosítását kezdeményezi egy civil egyesület a jetskik és a hyperjet megjelenése miatt, céljuk, hogy kitiltsák a Balatonról ezeket a járműveket.a Balatonon.

Már 2018 őszén, az elektromos jet-skik megjelenésének hírére aláírásgyűjtésbe kezdett a Nők a Balatonért Egyesület, tavaly pedig, amikor megjelent Siófokon az óránkénti 90 kilométeres sebességre is képes hyperjet, újabb tiltakozásba kezdtek. Mostani petíciójukban azzal érvelnek, hogy a jármű elviselhetetlenül zajos, dízelmotorja szennyezi a környezetet, a nagy sebessége miatt pedig rendkívül veszélyes emberre, állatvilágra egyaránt.

Megoldást is javasolnak a petíció megfogalmazói, mint írják a Balaton és a balatoni turizmus érdekében, azt kérik a törvényalkotóktól, hogy módosítsák a víziközlekedésről szóló törvényt, egyértelművé téve, hogy a tavon a nagy sebesség tilos. Azt is kérik, hogy a megoldás ne sebességkorlátozó táblák kihelyezése legyen, mert ez a törvényszegésre hajlamosakra csak kevéssé hat. Mondja ki a törvény, hogy csak korlátozott sebességet lehetővé tevő motorokat lehet a balatoni csónakokra és hajókra fölszerelni. A sebességkorlát meghatározásához pedig ajánlják a balatoni nagy kirándulóhajók sebességét.

Az Infostart is többször beszámolt a hyperjetek megjelenése körüli vitáról. Legutóbb február 12-én írtunk arról a fordulatról, hogy a rendőrség mindent rendben talált annál a szupermotorcsónaknál, amelyik az innovációs tárca szerint nem rendelkezett az összes engedéllyel.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium állaktimára tavaly novemberében azt közölte, „a személyszállító kishajó üzemeltetője a Balatonra vonatkozó üzemeltetési engedélyt mostanáig nem kért és nem kapott, míg a belügyminiszter idén januárban azt tudatta: „a Balatoni Vízi-rendészeti Rendőrkapitányság a hajót többször ellenőrizte, amelyek során szabálysértést nem észlelt”. A két tárca ugyanarról a hajóról fogalmazta meg álláspontját.

A hyperjetet működtető vállalkozó elismeri, hogy kishajó és csónak csak a hatóság által kiadott engedéllyel közlekedhet, a hyperjet azonban szerinte nem ebbe a kategóriába sorolandó, így nem volt szükség a minisztérium által említett engedélyre, és jogszerűen működtek.

A Népszavának korábban nyilatkozó szakemberek szerint egyébként jobb nyári napokon akár kétmillió forintot is termelhetett a hyperjet. Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke pedig tavaly nyáron arról beszélt az InfoRádiónak, hogy van igény a gyors hajókra a Balatonon, mert "a vendégek keresik az élményeket, és nem csak a szárazföldön." Eközben azonban Czeller Béla, a Magyar Jet-Ski Szövetég elnöke is azon a véleményen van, hogy nem szabadna beengedni a Balatonra ezeket a vízi járműveket.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.09. szerda, 18:00
Kovács Erik
a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézet vezető kutatója
Hajszálra a 100 ezer ponttól a BUX

Hajszálra a 100 ezer ponttól a BUX

Izgalmas napokat élünk a tőzsdéken, elsősorban az amerikai vámbejelentések vannak most a befektetők figyelmének központjában: legfrissebb fejleményként Donald Trump 50%-os importvámot jelentett be a rézre, ennek hatására el is szállt az eszköz árfolyama. Ennél szélesebb körű, index-szinten is meghatározó bejelentés egyelőre nem érkezett az amerikai elnöktől. Ami a mai napot illeti, fontosabb gazdasági adatra nem kell számítani, ami jelentősen befolyásolná a részvénypiaci hangulatot, az ázsiai tőzsdéken bizonytalan kereskedést láthattunk, Európában pedig egyre jobb a hangulat, a magyar tőzsde is jól teljesít.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×