Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Nyitókép: BKK

Nem állhatnak forgalomba a tervezett útvonalakon az új CAF-villamosok

A Duna-parton is lemaradnak egyelőre a modern járművekről.

A Fővárosi Önkormányzat klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának hétfői ülésén számos egyéb mellett fontos téma volt a főváros által kormányzati segítséggel nagy nehezen megvásárolt modern CAF-villamosok forgalomba állítása. Az új villamosok most folyamatosan érkeznek Budapestre, de az üzembe állításukhoz komoly és drága pályafelújításokra volna szükség, amire a főváros-kormány vitában, üres kassza mellett Budapestnek nemigen van pénze. Ez viszont komoly problémákat szül.

A hétfői bizottsági ülésen ott voltak a BKV és a BKK szakemberei. Mint a Telex tudósítása szerint kiderült, a BKV-nak már rég fel kellett volna újítania a ferencvárosi kocsiszínt, valamint két másik remízen is fejleszteni kellene: vágányokat, kitérőket, karbantartó csarnokokat kell építeni és rendbe hozni. Ahhoz pedig, hogy a régi villamosoknál szélesebb új CAF villamosok új vonalakon tudjanak megjelenni, át kell építeni a vágányhálózatot, meg kell erősíteni az áramellátást, fejleszteni a jelzőberendezéseket, megemelni és akadálymentesíteni a peronokat.

Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója beszélt a Szabadság híd szükséges átalakításairól is az ülésen. Elmondta, korábbi vizsgálatok során kiderült, hogy a CAF-villamosok beavatkozás nélkül nem lennének képesek közlekedni rajta, ugyanis a fel- és lehajtóknál leérne a járművek eleje.

A szakemberek három, különböző forrásigényű megoldást is kidolgoztak, hogy valahogy forgalomba kerülhessenek az új villamosok.

A korábbi tervek szerint a 2-es, a 23-as, a 24-es, a 61-es, és a 62–62A vonalakon jelentek volna meg az új, alacsony padlós CAF-villamosok, de az ehhez szükséges 32,5 milliárdos vonal- és kocsiszínfejlesztések elvégzésére a fővárosi költségvetés jelenleg nem nagyon ad lehetőséget.

A BKV kidolgozott egy szűkített, 6,5 milliárd forintba kerülő fejlesztéscsomagot, amiből kimaradt az összes vonalfejlesztés, így az új villamosok csak a jelenleg használt (az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 56–56A, és a 69-es) vonalakon közlekednének. A program ehelyett inkább a telephelyi tárolási és karbantartási feltételek megteremtésére, azaz a kocsiszínekre fókuszál. Ám ez esetben több vonalon tovább kellene működtetni az 53 éves Ganz villamosokat, amiket mindenki szeret ugyan, de a 20 darab villamos nagyfelújítására a következő három évben 4,6 milliárd forintot kellene költeni. Ennyi pénze sincs most Budapestnek.

A lap szerint a legvalószínűbb, 3-as számú fejlesztési verzió lényegében tűzoltás, és mindössze két kocsiszín, az angyalföldi és a ferencvárosi legszükségesebb átalakításait tartalmazza, összesen 340 millió forint értékben. Így legalább nem maradnak tárolóhely nélkül a villamosok, de a karbantartásuk jóval nehézkesebb lenne, és sokkal többet kellene mozgatni őket a kocsiszínek között.

Ám a bizottsági ülésen a BKV részéről elhangzott: még erre a minimális csomagra sincs forrása jelenleg a közlekedési vállalatnak, ezért a bizottság felkérte a főpolgármestert, hogy gondoskodjon a minimálcsomaghoz szükséges pénz előteremtéséről.

Frissítés: Karácsony Gergely az összesen 51 darab megrendelt CAF-kontingens újabb példányainak érkezéséről számolt be a közösségi oldalán. Azt írta, hogy a járművek érkezése fontos mérföldkő a Budapesti Közlekedési Központ 2030-ig szóló villamosfejlesztési programjában, amely nemcsak új szerelvényeket, hanem a hálózat bővítését, valamint a megállók akadálymentesítését is tartalmazza.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×