eur:
404.74
usd:
392.79
bux:
0
2025. február 11. kedd Bertold, Marietta
Nyitókép: Unsplash

Halálos baleset lett a büntetőfékezésből, a legmagasabb körökig ment az ügy

Egy "profi" meg akart leckéztetni egy tanulóvezetőt, ám végül az egésznek egy motoros itta meg a levét.

Amit a köznyelv büntetőfékezésként ismer, az a Btk-ban nem létezik, ez azonban nem jelenti azt, hogy a jog nem ismeri és nem szankcionálja - írja a totalcar.hu. Hozzáteszik, döntően közúti veszélyeztetés címén indul eljárás a büntetőfékezők ellen, úgy 150-200 esetben az utóbbi években.

A lap által leírt esetben viszont azért kirívó, mert nem a veszélyes manőverrel veszélyeztetett sofőr lett végül az áldozat. Egy tanulóvezető, autóján a jól látható T-betűvel az M3 autópálya belső sávjában, a legnagyobb megengedett sebességnél lassabban haladt, amikor utolérte egy másik autó. Az érkező vezető villogással igyekezett "utat csinálni" magának, ám mivel a tanulóvezető nem tért ki azonnal az útjából, jobbról előzve elé vágott és a fékre taposott. A tanulóvezető ettől megijedt, szintén lefékezett és félrerántotta a kormányt. Az ütközést a leckéztetővel ugyan sikerült elkerülnie, a jobboldali sávban érkező motoros azonban belerohant, onnan pedig a szalagkorlátnak csapódott és a helyszínen életét vesztette.

Az ezt követő büntetőeljárásban a leckéztető sofőr védője azzal érvelt, hogy a tanulóvezető túlreagálta a helyzetet, a motoros miatta halt meg, ezzel gyakorlatilag elismerve a védence által elkövetett veszélyeztetést.

Továbbá azt is mondta, hogy védence nem látta, nem is láthatta az érkező motorost, ezért hajtott tovább a halálos kimenetelű baleset okozása után.

Első fokon közúti veszélyeztetés és segítségnyújtás elmulasztása bűntettében is bűnösnek mondta ki a bíróság a büntetőfékezőt, és halmazati büntetésként két év nyolc hónap börtönbüntetésre, valamint 4 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte. A fellebbezés után a másodfokon eljáró bíróság meg is változtatta az ítéletet, a büntetőfékező tettét halált okozó közúti veszélyeztetés bűntettének minősítette és a börtönbüntetését és a járművezetéstől eltiltását is öt évre súlyosította.

A másodfokú bíróság szerint a büntetőfékezőnek tisztában kellett volna lennie azzal, hogy a mögötte haladó kezdő gépjárművezető az ütközés elkerülése érdekében olyan manőverekre kényszerülhet, amelyek közben másokkal ütközhet. A büntetőfékező sofőr a tőle elvárható figyelmet és körültekintést azonban elmulasztotta és nem számolt magatartásának lehetséges következményeivel, így a sértett halálának bekövetkezésével kapcsolatban a gondatlanság hanyag formája terheli.

Később a Kúriához is eljutott az ügy, amely kimondta, a büntetőfékezőnek tisztában kellett lennie azzal, hogy tettével, azaz a büntetőfékezéssel nem csak a tanulóvezetőt sodorja veszélybe, hanem másokat is.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.11. kedd, 18:00
Charaf Hassan
a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem rektora
Ingatlanalap: itt az új menedék az alacsony hozamkörnyezetben

Ingatlanalap: itt az új menedék az alacsony hozamkörnyezetben

Nagyon mozgalmas évet zárt 2024-ben a Gránit Alapkezelő és a idén is komoly terveik vannak a befektetési alapkezelői piac összes szegmensében. Tavaly az általuk kezelt vagyon értéke átlépte az ezer milliárd forintot, ami minden alapkezelő életében komoly mérföldkő, de ezen túlmenően is volt több olyan eredmény, amivel 2024-ben szintet léptek a hazai alapkezelői mezőnyben. Ezekről az eredményekről és a 2025-ös tervekről kérdeztük Mikesy Álmost az alapkezelő elnök- vezérigazgatóját és Oláh Mártont a cég igazgatósági tagját.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×