Infostart.hu
eur:
385.75
usd:
328.99
bux:
0
2025. december 17. szerda Lázár, Olimpia
Selective soft focus
Nyitókép: Sergiy Trofimov Photography

Egyelőre mégsem lehet LED-re cserélni a kocsik világítását

Most a LED fényforrások gyártóin a sor, hogy megszerezzék a magyarországi jóváhagyást termékeikre, amelyek erősebbek és tartósabbak, illetve takarékosabbak a halogénizzóknál

Korábban az Infostart is beszámolt arról, hogy már a magyar szabályozás is megengedi, hogy – meghatározott fajta – LED-es izzókra lehessen cserélni a kocsik lámpáinak izzóit. Hiába módosítottak egy fontos jogszabályt, még nem lehet LED-et építeni a halogénfényszórós autókba Magyarországon – járt utána a Telex.

A járművek közúti forgalomba helyezéséről és forgalomban tartásáról szóló Köhém-rendelet szövegét röviden módosították, így két helyen is hivatkoznak a halogénnél lényegesen nagyobb fényerejű, alacsonyabb fogyasztású és akár ötször hosszabb élettartamú fénykibocsátó diódákra:

  • A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát, tompított és távolsági fényszóró esetében minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást is szabad használni.
  • A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát vagy minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást szabad alkalmazni.

Mint írják, bár a leírtak alapján úgy tűnhet, hogy már itthon is legális a régebbi autók, motorkerékpárok és egyéb közúti gépjárművek fényszórójának gyors továbbfejlesztése, a jogi keretek megléte nem jelenti azt, hogy mostantól bárki utólag LED-esítheti a járműve első lámpáit. A rendeletmódosítás csupán az első lépés, amely megnyitotta az utat, hogy a gyártók Magyarországon is engedélyeztethessék az utólagos (retrofit) LED fényforrásaikat, de ez a folyamat csak most kezdődik.

Vagyis mostantól a cégek kérelmére az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó közlekedési hatóság lefolytathatja az engedélyezési eljárásokat, amelyek végén kiadhatják az utólagos LED-ekhez tartozó magyarországi minősítő jelet, amelynek birtokában az engedélyeztetés során felsorolt autótípusokba beépíthetővé válnak. Ezután derül majd ki az is, hogy milyen feltételekkel lehet szabályos a LED-ek beépítése az eredetileg nem ezekhez tervezett és engedélyeztetett autófényszórókba.

A lap ezzel kapcsolatban megkerestük az Osram magyarországi képviseletét, amelynek válasza megerősítette, hogy a cég itthon továbbra is csak terephasználatra ajánlja LED-fényforrásait, erről tájékoztatják az érdeklődőket is, de dolgoznak a magyarországi minősítő jel megszerzésén.

A hatósági eljárás lehetőségei közt felmerül, hogy a beépítés szabályosságát szemlén kell bizonyítaniuk az autók gazdáinak, amikor is a beszerelés és a beállítás tényét munkalappal vagy számlával igazolhatják. Kevésbé valószínű, hogy az autósoknak előzőleg átalakítási engedélyt is kell majd kérniük, ám hogy melyik megoldást választja végül a minisztérium, az a következő időszakban derül ki.

A fényszórókba épített LED-ek dobozát, illetve a gyártók oldaláról letölthető kompatibilitási igazolást érdemes lesz az autóban tartani, hogy legyen mit megmutatni egy közúti ellenőrzésen, illetve az időszakos műszaki vizsgán. Most tehát az utólag beépíthető LED-ek gyártóin a sor, hogy egyenként, a járművek típusára vonatkozóan külön-külön is engedélyeztessék a termékeiket a magyar hatósággal – írja terjedelmes cikkében a Telex, mások mellet arra is kiérve, hogy miért ne kockáztassunk az illegális LED-del?

Címlapról ajánljuk

Mészáros Andor: stabil lesz Andrej Babis kormánya, de baj esetén az ellenzékből is lehetnek támogatói

Olyan komoly a kormánykoalíció többsége, hogy ez stabil kormányzást vetít előre – értékelt az InfoRádió Aréna című műsorában Mészáros Andor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézetének egyetemi docense. Beszélt arról is, mi adja Andrej Babis politikai varázsát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.17. szerda, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Kiderült az igazság az EU új AI-támogatásairól: a magyar cégek nagy része kiszorulhat a rendszerből

Kiderült az igazság az EU új AI-támogatásairól: a magyar cégek nagy része kiszorulhat a rendszerből

A mesterséges intelligencia uniós finanszírozási rendszere évek óta ugyanazt a kritikát kapja: miközben az EU stratégiai szinten erős hangsúlyt fektet az AI fejlesztésére, a támogatási programok túlnyomó része továbbra is a kutatóintézetekre és a nagy technológiai szereplőkre épül. A kkv-k és az alkalmazásorientált vállalkozások számára viszont alig vannak elérhető eszközök, és az infrastruktúra-finanszírozás is több ponton kiürült a mostani ciklus végére. Mindezt tovább bonyolítja, hogy a 2028–2034-es keretben az Európai Bizottság összevonja a digitális forrásokat, és a Digitális Európa Program beolvad a Versenyképességi Alapba – ám az új rendszer fókuszai egyelőre még inkább a deep tech irányába tolódnak. A Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) viszont már most  tud segíteni a cégeknek, hogy a lehető leghatékonyabban pályázzanak rájuk és használják fel az uniós forrásokat – többek között ezekről beszélgettünk Petri Bernadettel, az MFOI ügyvezetőjével, a közvetlen EU forrásokért felelős miniszteri biztossal.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×