A Kúria 2024. december 5-én meghozott döntésével már második alkalommal helyezte hatályon kívül az elsőfokú bíróság korábbi ítéletét és másodszor utasította azt új eljárás lefolytatására. A Gellérthegyi Sikló projekt tehát újra rendelkezik azzal a környezetvédelmi engedéllyel, amely az összes további engedély alapját képezi – írja a Portfolio.
A portál emlékeztet, a kerület és a főváros szabályozási tervei már 1996-ban kijelölték a gellért-hegyi sikló pontos nyomvonalát, és meghatározták a létesítés alapfeltételeit. Ennek szellemében 2004-ben létrejött egy projektcég 25 százalékos fővárosi tulajdonnal, és a sikló létesítését, valamint későbbi üzemelését meghatározó szerződéssel. 2009-ben új szerződés született változatlan feltételekkel az I. kerület belépésével. Ebben a projektcégben ma a fővárosi tulajdonban álló BKK 25 százalékos üzletrésszel rendelkezik az időközben teljesen kicserélődött magánbefektetői oldal mellett.
A Citadella felújításának indulásával, 2020 júliusában egy a teljes Gellért-hegy megújítását célzó és ezzel közvetve a siklót is támogató kormányrendelet született, de a főváros 2023-ban elállt a projekt támogatásától. Ezt az elállásközlést a fővárosi résztulajdonban álló projektcég keresettel támadta meg, kérve a bíróságot, hogy mondja ki: az elállásközlés jogszerűtlen volt, vagyis a szerződés még mindig hatályos. Az első- és másodfokú ítéletek után a felülvizsgálati kérelmet a Kúria ez esetben is befogadta, ezt a másik tárgyalást 2025 januárjára tűzte ki.
A Sikló mellett érvelők elsősorban a Gellért-hegy turistabusz-forgalmának csillapítását említik, a beruházás ugyanis kiválthatná a Citadellához érkező turistabuszokat. A projekt támogatói emellett hangsúlyozzák, hogy a Citadella 2026-ra tervezett rekonstrukciója várhatóan növelni fogja a Gellért-hegy turisztikai vonzerejét, ami további közlekedési kihívásokat jelenthet. A főváros viszont többek között a beruházással kapcsolatos környezetvédelmi aggályok miatt ellenzi a projektet.