eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 21. szombat Tamás
Nyitókép: MÁV

Jövő év elején átalakul a MÁV-csoport

3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát - mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára Budapesten, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete rendezvényén.

a pályaműködtetési terület leválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt., a MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a mintegy harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt., ezek hátterét a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. biztosítja majd. A három nagy szakmai egység munkáját pedig ezután is a MÁV Zrt. csoportirányító cégként fogja össze.

Nagy Bálint kiemelte, az átalakult struktúrában felgyorsulnak a több szervezeti egységet érintő folyamatok, nő a reakciókészség, a Volán szorosabb integrációjával megvalósulhat az a fajta közös gondolkodás, amit nemzeti tarifaközösségnek is lehet hívni.

Megjegyezte, a vasút és az autóbusz nem egymással versenyezve, nem párhuzamosan egymás mellett élve, hanem együttműködve és együtt dolgozva szolgálja majd az utasokat.

Nagy Bálint előadásában felidézte, hogy a magyar állam megvásárolta a Strabag Zrt.-től a GYSEV Zrt.-ben lévő üzletrészét, így kétharmados többsége van a vállalatban. Cél, hogy a GYSEV 2025-ben jobban be tudjon szállni a magyar közlekedés működtetésébe az ország nyugati oldalán.

Az államtitkár kitért arra is, hogy az idő megkerülhetetlen tényező mind az infrastruktúra, mind a gördülőállomány fejlesztésében. Ismertetése szerint a magyarországi vasúthálózat hossza 8218 kilométer, amelyből személyforgalomban 6926 kilométert használnak. Ebből 3347 kilométer, azaz a személyforgalomban használt pályaszakaszok mintegy 50 százaléka sebességkorlátozott, műszaki problémája van. A menetrendtartási képesség szempontjából ez a legnagyobb kihívás, a késések jelentős részét ugyanis a pályahibák okozzák.

Rámutatott arra, hogy a vasútfejlesztésre szánt uniós forrásokat politikai okokból Brüsszel visszatartja bizonytalan ideig. A kialakult helyzet miatt saját forrásból és hitelből indítanak fejlesztéseket.

Jövő év elején 1 milliárd euró hitelt terveznek felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amelyet 1 milliárd euró összegű saját forrással egészítenek ki. Így összesen mintegy 800 milliárd forint összegben indulhatnak beruházások, amelyek teljes térségek, valamint az egész ország vasúthálózatára kedvező hatást gyakorolnak - mondta közlekedésért felelős államtitkár.

Nagy Bálint jelezte, olyan beavatkozások lesznek, olyan szakaszokat korszerűsítenek, amelyeknek önmagukon túlmutató hatásai lesznek. Egy-egy vasútvonal átbocsátó képességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrendszerűséget. Felújítanak 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből 50 kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, azaz a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.

A pályafelújítás mellett a gördülőállomány megújításán is dolgoznak.

Új járművek beszerzésénél több éves átfutással kell számolni. Ezért a járműállományt három módon is igyekeznek megerősíteni, új járművek beszerzésével, használt járművek bérlésével, a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával, és mielőbbi visszatérésével - mondta Nagy Bálint.

Jelezte, azonnali beavatkozásként megkezdődött 100 vasúti szerelvény felújítása, ezek jelenleg leginkább alkatrészhiány miatt tárolóvágányokon parkoltak. A vagonok fele IC kocsi, a többi távolsági, étkező vagy fekvőhelyes. Mindegyik járműnek 2025 végéig vissza kell kerülnie a forgalomba, nagy részüknek már jövő nyárig, a következő főszezonra. Nagy Bálint elismeréssel szólt a MÁV-nál dolgozó 53 ezer munkavállaló szakértelméről, munkájáról. Nélkülük jelenleg nem lehetne kiszolgálni a mintegy 4,5 millió utast.

Az utasszám a jegy- és bérletstruktúra, a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításának hatására ismét emelkedik.

A MÁV-csoport a vármegye- és országbérletekből eddig több mint 13 milliót értékesített, az erre épülő új tarifáknak köszönhetően a családok akár több tízezer forintot spórolhatnak meg havonta. Átlagosan havi 900 ezer ország- és vármegyebérletet értékesítettek az elmúlt fél évben, ebből 600 ezer vármegyebérlet és 300 ezer országbérlet volt - tájékoztatott Nagy Bálint.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Visszapattantak az amerikai tőzsdék a hét végére

Visszapattantak az amerikai tőzsdék a hét végére

A szerdai és a csütörtöki nagy esés után próbáltak magukhoz térni a világ részvénypiacai, több-kevesebb sikerrel. Elromlott a tőkepiaci hangulat, miután az amerikai jegybank elnöke arra tett utalást, hogy jövőre a korábban vártnál kevesebb kamatvágás jöhet, erre a kockázatosabb eszközök, többek között a részvények és a kriptoeszközök árfolyama esett. Ma vegyes volt a hangulat az európai tőzsdéken, míg az amerikai piacok a nap eleji esésből eleinte komoly emelkedésbe kapcsoltak, majd a nap végére elolvadt a korábbi pluszok egy része.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×