eur:
405.65
usd:
356.59
bux:
0
2025. április 28. hétfő Valéria
Nyitókép: MÁV

Jövő év elején átalakul a MÁV-csoport

3+1 nagy szervezeti egységbe tömörülve létrehozzák a nemzet közlekedési vállalatát - mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára Budapesten, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete rendezvényén.

a pályaműködtetési terület leválasztásával létrejön a MÁV Pályaműködtetési Zrt., a MÁV, a Volánbusz, a MÁV-HÉV összeolvadásából alakul meg a mintegy harmincezer munkavállalót foglalkoztató MÁV Személyszállítási Zrt., ezek hátterét a MÁV Szolgáltatóközpont Zrt. biztosítja majd. A három nagy szakmai egység munkáját pedig ezután is a MÁV Zrt. csoportirányító cégként fogja össze.

Nagy Bálint kiemelte, az átalakult struktúrában felgyorsulnak a több szervezeti egységet érintő folyamatok, nő a reakciókészség, a Volán szorosabb integrációjával megvalósulhat az a fajta közös gondolkodás, amit nemzeti tarifaközösségnek is lehet hívni.

Megjegyezte, a vasút és az autóbusz nem egymással versenyezve, nem párhuzamosan egymás mellett élve, hanem együttműködve és együtt dolgozva szolgálja majd az utasokat.

Nagy Bálint előadásában felidézte, hogy a magyar állam megvásárolta a Strabag Zrt.-től a GYSEV Zrt.-ben lévő üzletrészét, így kétharmados többsége van a vállalatban. Cél, hogy a GYSEV 2025-ben jobban be tudjon szállni a magyar közlekedés működtetésébe az ország nyugati oldalán.

Az államtitkár kitért arra is, hogy az idő megkerülhetetlen tényező mind az infrastruktúra, mind a gördülőállomány fejlesztésében. Ismertetése szerint a magyarországi vasúthálózat hossza 8218 kilométer, amelyből személyforgalomban 6926 kilométert használnak. Ebből 3347 kilométer, azaz a személyforgalomban használt pályaszakaszok mintegy 50 százaléka sebességkorlátozott, műszaki problémája van. A menetrendtartási képesség szempontjából ez a legnagyobb kihívás, a késések jelentős részét ugyanis a pályahibák okozzák.

Rámutatott arra, hogy a vasútfejlesztésre szánt uniós forrásokat politikai okokból Brüsszel visszatartja bizonytalan ideig. A kialakult helyzet miatt saját forrásból és hitelből indítanak fejlesztéseket.

Jövő év elején 1 milliárd euró hitelt terveznek felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amelyet 1 milliárd euró összegű saját forrással egészítenek ki. Így összesen mintegy 800 milliárd forint összegben indulhatnak beruházások, amelyek teljes térségek, valamint az egész ország vasúthálózatára kedvező hatást gyakorolnak - mondta közlekedésért felelős államtitkár.

Nagy Bálint jelezte, olyan beavatkozások lesznek, olyan szakaszokat korszerűsítenek, amelyeknek önmagukon túlmutató hatásai lesznek. Egy-egy vasútvonal átbocsátó képességének javításával vagy a pályasebesség emelésével képesek lesznek rendszerszerűen javítani a menetrendszerűséget. Felújítanak 317 kilométernyi pályaszakaszt, ebből 50 kilométert villamosítanak, 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, azaz a sebességkorlátozásokat, 490 kilométer pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek.

A pályafelújítás mellett a gördülőállomány megújításán is dolgoznak.

Új járművek beszerzésénél több éves átfutással kell számolni. Ezért a járműállományt három módon is igyekeznek megerősíteni, új járművek beszerzésével, használt járművek bérlésével, a forgalomból időlegesen kivont járművek célzott karbantartásával, és mielőbbi visszatérésével - mondta Nagy Bálint.

Jelezte, azonnali beavatkozásként megkezdődött 100 vasúti szerelvény felújítása, ezek jelenleg leginkább alkatrészhiány miatt tárolóvágányokon parkoltak. A vagonok fele IC kocsi, a többi távolsági, étkező vagy fekvőhelyes. Mindegyik járműnek 2025 végéig vissza kell kerülnie a forgalomba, nagy részüknek már jövő nyárig, a következő főszezonra. Nagy Bálint elismeréssel szólt a MÁV-nál dolgozó 53 ezer munkavállaló szakértelméről, munkájáról. Nélkülük jelenleg nem lehetne kiszolgálni a mintegy 4,5 millió utast.

Az utasszám a jegy- és bérletstruktúra, a tarifa- és kedvezményrendszer átalakításának hatására ismét emelkedik.

A MÁV-csoport a vármegye- és országbérletekből eddig több mint 13 milliót értékesített, az erre épülő új tarifáknak köszönhetően a családok akár több tízezer forintot spórolhatnak meg havonta. Átlagosan havi 900 ezer ország- és vármegyebérletet értékesítettek az elmúlt fél évben, ebből 600 ezer vármegyebérlet és 300 ezer országbérlet volt - tájékoztatott Nagy Bálint.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.28. hétfő, 18:00
Csányi Péter
az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, kinevezett vezérigazgató
Majd egy év után szorult ki Kijev a kulcsrégióból, áttörés jöhet a tárgyalásokban - Háborús híreink hétfőn

Majd egy év után szorult ki Kijev a kulcsrégióból, áttörés jöhet a tárgyalásokban - Háborús híreink hétfőn

Moszkva a hétvége során bejelentette: teljesen kitolták az ukrán csapatokat Kurszkból. Kijev tagadja, hogy fel kellett volna adnia az utolsó állásokat. Trump és Zelenszkij újra tárgyalt egymással, de az orosz külügyminisztérium felől is bíztató hírek érkeznek egy esetleges tűzszünettel kapcsolatban. Nem árt sietniük, mivel Washington ismét megerősítette, hogy nem fog a végtelenségig közvetíteni Oroszország és Ukrajna között. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×