eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 30. vasárnap Zalán
12 March 2024, Berlin: An ICE train leaves the Rummelsburg depot. The German Train Drivers Union (GDL) has called for a further 24-hour strike in the collective bargaining dispute at Deutsche Bahn in passenger and freight transport. (Wiping effect by pulling along) Photo: Christoph Soeder/dpa (Photo by Christoph Soeder/picture alliance via Getty Images)
Nyitókép: Christoph Soeder/picture alliance via Getty Images

Ez az új európai gyorsvasúti kapcsolat sokak kedvence lehet

December 16-án nyílik meg a Párizs és Berlin közötti nagysebességű vasútvonal, a nyolcórás útra egy jegy ára 59,99 euróba kerül másodosztályon - jelentette be a francia SNCF Voyageurs és német Deutsche Bahn. A vonatok naponta közlekednek majd a németországi Frankfurt és Karlsruhe, valamint a franciaországi Strasbourg érintésével.

"Ez az első alkalom, hogy egy nappali vonat közvetlenül összeköti Berlint Strasbourggal, az Európai Parlament székhelyével" - hívta fel a figyelmet Michael Peterson, a Deutsche Bahn távolsági szolgáltatásokért felelős vezetője a berlini Innotrans vasúti közlekedési szakvásáron.

Az összeköttetést a német nagysebességű ICE-k (InterCityExpress) fogják üzemeltetni. A vonatok minden nap 11 óra 54 órakor indulnak Berlinből, és 19 óra 54 perckor érkeznek a párizsi Gare de l'Est pályaudvarra. Az ellenkező irányban a vonatok 9 óra 55 perckor indulnak, és 18 óra 03 perckor érkeznek a német fővárosba.

A helyfoglalás október 16-tól lehetséges, az árak a vonatok kihasználtságának függvényében változtatott árképzési rendszer szerint alakulnak. Sem a Deutsche Bahn, sem az SNCF Voyageurs nem tudta előre megmondani, hogy a jegyek mekkora hányadát fogják ténylegesen 59,99 eurós áron értékesíteni (69,99 euró lesz első osztályon a bevezető ár).

"El kell fogadni, hogy ez a nyolcórás utazás egy másfajta életmódot képvisel" - mondta Alain Krakovitch, a francia SNCF nagysebességű vonatait működtető TGV-Intercités vezetője, miután a legfőbb kihívás a vonatok versenyeztetése a légi közlekedéssel.

A két vasúttársaság mindenekelőtt a környezetvédelmi érveket hangsúlyozza, rámutatva, hogy egy Párizs-Berlin vonalon egy vonat 2 kilogramm szén-dioxidot bocsát ki utasonként, míg egy repülőgép 200 kg-ot.

Az Európai Unió célja, hogy 2030-ig megduplázza, 2050-ig pedig megháromszorozza a nemzetközi nagysebességű vasúti közlekedést a kontinensen, hogy teljesítse az éghajlatvédelmi kötelezettségvállalásait. Michael Peterson szerint ehhez 2050-ig 20 ezer kilométer nagysebességű vasútvonal kiépítésére lesz szükség Európa-szerte.

Ennek az új vasúti folyosónak köszönhetően a Franciaország és Németország közötti napi járatok száma 24-ről 26-ra nő. A két főváros közötti éjszakai vonat újraindítását tavaly decemberben az SNCF és a Deutsche Bahn nagyszabású reklámkampánya kísérte. A szolgáltatás azonban augusztus 12. óta szünetel, és a német vasúti infrastruktúrán végzett munkálatok miatt csak októberben indul újra.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Életveszélyes helyzetekről, a hullámok nagyságáról, a pihenési lehetőségekről, a tervezett sodródásokról, a magával vitt élelmiszerekről, illetve a szükséges kalória- és alvásmennyiségről is beszélt Rakonczay Gábor extrém sportoló, az Atlanti-óceán átevezője az InfoRádió Aréna című műsorában. Arra is felelt, hogy mi választja el az építő egyedüllétet a pusztító, romboló magánytól, s hogy miért vitt magával olvasni könyveket az óceán közepére.

Szakíró: nincs már nagy árkülönbség, megéri elektromos autót venni

Folyamatosan nő a kereslet a villanyautók iránt Magyarországon, elsősorban a használtautó-import élénkült meg – mondta az InfoRádióban Antalóczy Tibor. A villanyautosok.hu főszerkesztője szerint a vállalati e-autó program főleg a kisteherautó-piacnak adott nagy lendületet, de más cégeknek is érdemes pályázniuk március végéig.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
A brüsszeli Whatsapp-csoportok titkos világa: „az amerikaiak tényleg teljesen idióták”

A brüsszeli Whatsapp-csoportok titkos világa: „az amerikaiak tényleg teljesen idióták”

Egy figyelmetlenül kezelt Signal-csevegés árulta el, mennyire hiányzik az átgondolt stratégia Washingtonból az Európai Unióval szemben. A Jeffrey Goldberg újságíró bevonásával kirobbant amerikai botrány Brüsszelből nézve szinte hétköznapi hibának tűnik – az uniós Whatsapp-csoportok is épp ilyen esetlegesek. A diplomáciai káoszból az derült ki: az amerikai vezetés nemcsak lenézi, de alig érti az EU működését. Miközben az USA Ukrajna újjáépítését is saját üzleti érdekei alá rendelné, az EU egy önálló, racionális alternatíván dolgozik. Brüsszelben egyre többen ismerik fel: Európa vagy önerőből válik tényezővé, vagy végleg alárendelődik mások érdekeinek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×