eur:
411.01
usd:
394.48
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
Wizz Air. Forrás: Wikipédia
Nyitókép: Forrás: Wikipédia

Egész Európát érintő, súlyos probléma okozza a reptéri késéseket – mutatjuk, ki jogosult a kártérítésre

Az egyre súlyosabbá váló szakemberhiány és az európai légtér zsúfoltsága okozta az utóbbi hetek jelentős késéseit – mondta az InfoRádióban a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője. Közben a Fővárosi Kormányhivatal ellenőrzést indított négy légitársaság ellen, a fogyasztóvédelmi szövetség pedig a kártalanítás fontosságára hívta fel a figyelmet.

Több mint hatórás késéssel indult el a Wizz Air légitársaság Budapest és Lárnaka közötti járata hétfő este – írja az Utazómajom. Az utasoknak kétszer kellett felszállniuk a repülőgépre, miután a személyzetnek időközben lejárt a munkaideje. A gép 16.15 helyett 22.10-kor szállt fel. Az elmúlt hetekben több hasonló eset is történt: július elsején például a Budapest–Valencia járat utasainak négy órán keresztül kellett várakozniuk a fedélzeten a felszállásra, és többen rosszullétre is panaszkodtak. A Ryanair egyik gépének pedig június 26-án menetrend szerint 16.25-kor kellett volna elindulnia a ciprusi Páfosz repteréről Budapestre, de az utasok beszállítását követően még két és fél órán át állt a gép zárt ajtókkal a nyílt aszfalton, végül 19 órakor szállt fel.

A Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője a kialakult helyzettel kapcsolatban azt mondta az InfoRádióban, hogy nemzetközi szinten is tapasztalható súlyos szakemberhiány van a légi irányítóközpontokban, ami jelentősen megnehezíti a légi forgalom kezelését, ez pedig jelentős késésekhez és járattörlésekhez vezetett Európa-szerte. Radó András hozzátette: az európai légi irányítás komoly problémákkal küzd.

A gondok nem most kezdődtek, ugyanis már a Covid-időszak alatt is nagyon sok légi irányítót elbocsátottak, illetve jelentős számban kérték a nyugdíjazásukat az érintett szakemberek. A pótlásuk nem mindenhol valósult meg kielégítő módon, ezért

szinte egész Európában munkaerőhiány van ebben a pozícióban – többek közt Magyarországon is.

A létszámhiány miatt pedig sok esetben nem lehet hatékonyan kezelni az Európa feletti légi közlekedést. Radó András kiemelte, hogy nyáron más időszakokhoz képest akár 20-30 százalékkal is megnövekedhet a napi utasszám, ráadásul az elmúlt hetek viszontagságos időjárási viszonyai még nehezebb helyzetet teremtettek a kontinens számos repterén.

Csak június 26-án több mint 450 ezer percnyi késés halmozódott fel az európai légtérben, illetve légikikötőkben,

aminek 360 ezer perce a viharos időjárással okolható. „Ezzel együtt biztosan fejleszteni kellene az európai légi irányítást, több légi irányító kiképzésére lenne szükséges” – állapította meg a kommunikációs vezető.

A Fővárosi Kormányhivatal a múlt héten ellenőrzést indított a Ryanair, a Wizz Air, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal szemben az elmúlt időszakban tapasztalt jelentős járatkésések miatt. A hatósági ellenőrzés arra irányul, hogy a társaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Radó András egyelőre nem kívánt reagálni a kormányhivatal felhívására, mert egy folyamatban lévő vizsgálatról van szó. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a problémák nem csak a diszkont légitársaságokat érintik, általános jelenség okozza a gondokat, amelyek más vállalatoknál is jelentkeznek.

Mint mondta, a Wizz Air minden esetben törekszik a hatékonyságra és az utasok megfelelő tájékoztatására, kisegítésére. SMS-ben és e-mail üzenetben értesítik az érintetteket az esetleges késésekről vagy járattörlésekről. Azt javasolja, hogy

mindenki közvetlenül a légitársaságnál foglaljon repülőjegyet.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közben arra hívta fel a figyelmet, hogy a légitársaságok „nem bújhatnak ki” a törölt járatok miatti felelősség alól. A szövetség felszólította a légitársaságokat az utasoknak nyújtandó kártalanítás és a segítség közös szabályainak megállapításáról szóló európai parlamenti és tanácsi rendelet szabályainak betartására.

A Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője beszélt a kártalanítás rendszeréről is. Mint fogalmazott, mindenkinek kifizetik a kártérítést, aki arra jogosult. Erre akkor van lehetőség,

ha az adott járat több mint három órát késik a légitársaság hibája miatt, vagyis nem kívülálló körülmény volt az ok.

Radó András hozzátette: kártérítés igénylése esetén nem kell felhívni az ügyfélszolgálatot, mint ahogy ügyfélirodát sem kell felkeresni, hanem online elintézhető az ügymenet.

A légi irányítással kapcsolatos kapacitáshiányra, az esetleges sztrájkokra vagy az időjárási körülményekre ugyanakkor nincs ráhatása a légitársaságnak, így ilyen esetekben nem indokolt a kártérítés. Példaként megemlítette, hogy ha nagy vihar tör ki, a hatályos jogszabályoknak megfelelően tilos feltankolni a repülőgépet. Ha pedig az időjárás több órán át nem engedi a tankolást, illetve a felszállást, nem vonható felelősségre az adott légitársaság a késés vagy a járattörlés miatt.

A Portfolio összesítése szerint az elmúlt napokban, hetekben többször is óriási késéseket tapasztaltak az utasok. A Ryanair gépe több mint 24 órás késéssel érkezett meg Barcelonából Budapestre, míg a Wizz Air Rómából induló egyik járata a tervezetthez képest 19 órával később landolt a magyar fővárosban. Korábban a Eurowings járatára befizető szurkolók tucatjai nem jutottak el a június 23-ai magyar–skót labdarúgó Eb-csoportmérkőzésre Stuttgartba, a SunExpress egyik járata pedig Budapesten egy déli indulás helyett csak másnap reggel tudott felszállni Törökország felé.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×