eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Wizz Air. Forrás: Wikipédia
Nyitókép: Forrás: Wikipédia

Egész Európát érintő, súlyos probléma okozza a reptéri késéseket – mutatjuk, ki jogosult a kártérítésre

Az egyre súlyosabbá váló szakemberhiány és az európai légtér zsúfoltsága okozta az utóbbi hetek jelentős késéseit – mondta az InfoRádióban a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője. Közben a Fővárosi Kormányhivatal ellenőrzést indított négy légitársaság ellen, a fogyasztóvédelmi szövetség pedig a kártalanítás fontosságára hívta fel a figyelmet.

Több mint hatórás késéssel indult el a Wizz Air légitársaság Budapest és Lárnaka közötti járata hétfő este – írja az Utazómajom. Az utasoknak kétszer kellett felszállniuk a repülőgépre, miután a személyzetnek időközben lejárt a munkaideje. A gép 16.15 helyett 22.10-kor szállt fel. Az elmúlt hetekben több hasonló eset is történt: július elsején például a Budapest–Valencia járat utasainak négy órán keresztül kellett várakozniuk a fedélzeten a felszállásra, és többen rosszullétre is panaszkodtak. A Ryanair egyik gépének pedig június 26-án menetrend szerint 16.25-kor kellett volna elindulnia a ciprusi Páfosz repteréről Budapestre, de az utasok beszállítását követően még két és fél órán át állt a gép zárt ajtókkal a nyílt aszfalton, végül 19 órakor szállt fel.

A Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője a kialakult helyzettel kapcsolatban azt mondta az InfoRádióban, hogy nemzetközi szinten is tapasztalható súlyos szakemberhiány van a légi irányítóközpontokban, ami jelentősen megnehezíti a légi forgalom kezelését, ez pedig jelentős késésekhez és járattörlésekhez vezetett Európa-szerte. Radó András hozzátette: az európai légi irányítás komoly problémákkal küzd.

A gondok nem most kezdődtek, ugyanis már a Covid-időszak alatt is nagyon sok légi irányítót elbocsátottak, illetve jelentős számban kérték a nyugdíjazásukat az érintett szakemberek. A pótlásuk nem mindenhol valósult meg kielégítő módon, ezért

szinte egész Európában munkaerőhiány van ebben a pozícióban – többek közt Magyarországon is.

A létszámhiány miatt pedig sok esetben nem lehet hatékonyan kezelni az Európa feletti légi közlekedést. Radó András kiemelte, hogy nyáron más időszakokhoz képest akár 20-30 százalékkal is megnövekedhet a napi utasszám, ráadásul az elmúlt hetek viszontagságos időjárási viszonyai még nehezebb helyzetet teremtettek a kontinens számos repterén.

Csak június 26-án több mint 450 ezer percnyi késés halmozódott fel az európai légtérben, illetve légikikötőkben,

aminek 360 ezer perce a viharos időjárással okolható. „Ezzel együtt biztosan fejleszteni kellene az európai légi irányítást, több légi irányító kiképzésére lenne szükséges” – állapította meg a kommunikációs vezető.

A Fővárosi Kormányhivatal a múlt héten ellenőrzést indított a Ryanair, a Wizz Air, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal szemben az elmúlt időszakban tapasztalt jelentős járatkésések miatt. A hatósági ellenőrzés arra irányul, hogy a társaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Radó András egyelőre nem kívánt reagálni a kormányhivatal felhívására, mert egy folyamatban lévő vizsgálatról van szó. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a problémák nem csak a diszkont légitársaságokat érintik, általános jelenség okozza a gondokat, amelyek más vállalatoknál is jelentkeznek.

Mint mondta, a Wizz Air minden esetben törekszik a hatékonyságra és az utasok megfelelő tájékoztatására, kisegítésére. SMS-ben és e-mail üzenetben értesítik az érintetteket az esetleges késésekről vagy járattörlésekről. Azt javasolja, hogy

mindenki közvetlenül a légitársaságnál foglaljon repülőjegyet.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közben arra hívta fel a figyelmet, hogy a légitársaságok „nem bújhatnak ki” a törölt járatok miatti felelősség alól. A szövetség felszólította a légitársaságokat az utasoknak nyújtandó kártalanítás és a segítség közös szabályainak megállapításáról szóló európai parlamenti és tanácsi rendelet szabályainak betartására.

A Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője beszélt a kártalanítás rendszeréről is. Mint fogalmazott, mindenkinek kifizetik a kártérítést, aki arra jogosult. Erre akkor van lehetőség,

ha az adott járat több mint három órát késik a légitársaság hibája miatt, vagyis nem kívülálló körülmény volt az ok.

Radó András hozzátette: kártérítés igénylése esetén nem kell felhívni az ügyfélszolgálatot, mint ahogy ügyfélirodát sem kell felkeresni, hanem online elintézhető az ügymenet.

A légi irányítással kapcsolatos kapacitáshiányra, az esetleges sztrájkokra vagy az időjárási körülményekre ugyanakkor nincs ráhatása a légitársaságnak, így ilyen esetekben nem indokolt a kártérítés. Példaként megemlítette, hogy ha nagy vihar tör ki, a hatályos jogszabályoknak megfelelően tilos feltankolni a repülőgépet. Ha pedig az időjárás több órán át nem engedi a tankolást, illetve a felszállást, nem vonható felelősségre az adott légitársaság a késés vagy a járattörlés miatt.

A Portfolio összesítése szerint az elmúlt napokban, hetekben többször is óriási késéseket tapasztaltak az utasok. A Ryanair gépe több mint 24 órás késéssel érkezett meg Barcelonából Budapestre, míg a Wizz Air Rómából induló egyik járata a tervezetthez képest 19 órával később landolt a magyar fővárosban. Korábban a Eurowings járatára befizető szurkolók tucatjai nem jutottak el a június 23-ai magyar–skót labdarúgó Eb-csoportmérkőzésre Stuttgartba, a SunExpress egyik járata pedig Budapesten egy déli indulás helyett csak másnap reggel tudott felszállni Törökország felé.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Vérben, vasban küzdöttek a magyar szabadságért – katonaelődeinkről is emlékezzünk meg halottak napján!

Elhunyt őseink, rokonaink, ismerőseink mellett hősi halottainkról is emlékezzünk meg a hét végén – kéri a Honvédelmi Minisztérium. A tárca katonai identitásért felelős miniszteri biztosa az InfoRádióban elmondta: ez a gesztus erősíti a nemzeti összetartozást. Töll László hozzátette: az elmúlt évszázadokban a hazájuk szabadságáért harcoló magyar katonák bajtársai voltak a felmenőinknek, ezért megérdemlik, hogy lerójuk a tiszteletünket előttük a temetőkben vagy az emlékhelyeken. Beszélt a hadisírok gondozásáról és a kutatómunkáról is.

Lakást, házat venne? Most kerül majd igazán sokba, ha tétovázik

A 35 év alattiak többsége inkább a kistelepüléseken vásárol ingatlant, mert ott olcsóbban jut lakhatáshoz – mondta az InfoRádióban az ingatlan.com vezető elemzője. Balogh László azt is elmondta, hogy 2024 élénkülést hozott a piacon, ez a tendencia folytatódhat jövőre is az árak emelkedése mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×