Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
High angle view of passengers waiting for flights at departure area. People are sitting on seats at airport terminal. They are using technologies.
Nyitókép: AzmanL/Getty Images

Járatkésések és -törlések: mutatjuk, milyen jogok illetik meg az utasokat

Járattörlés esetén a légiutasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni vagy az átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel – közölte a Budapest Főváros Kormányhivatala.

A közlemény szerint a fővárosi kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat.

Ehhez kapcsolódóan tájékoztatják az utasokat arról, hogy milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Mint írták, járattörlés esetén, ha az utas az átfoglalást választja, a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint – amennyiben egy vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség).

Ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény (például bizonyos technikai hiba, légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja) okozza, az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek – tették hozzá.

Rendkívüli körülménynek minősülnek ugyanakkor például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légiforgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések – részletezték.

Úgy folytatták, hogy

ha a gép indulása több mint 5 órát késik, a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését

(ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt).

Hangsúlyozták, hogy a légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérők, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

A kormányhivatal felhívta az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, a várakozás miatt felmerült minden költésről számlát kell kérniük (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt – észszerű – költségeik megtérítését a légitársaságtól kell kérni.

Amennyiben az utasok a végső célállomásukat jelentős (3 órát meghaladó) késéssel érik el – és rendkívüli körülmények nem állnak fel – szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra – fűzték hozzá.

Fontosnak nevezték, hogy jelentős járatkésések, illetve törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a a jogaikról;

ha a légitársaság az utasok megkeresésére nem válaszol vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik.

Címlapról ajánljuk
Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

Magas tőkepiaci hozamot keres? Az indiai eszközök nagy lehetőségeket kínálnak

India öles léptekkel zárkózik fel a fejlett országokhoz. Ebben nemcsak a kedvező gazdaságföldrajzi és a még mindig kedvező demográfiai adottságok segítik, hanem az úgynevezett jó kormányzás is: a kormányzat szisztematikusan támogatja a hazai gyártást, stabilizálja a szabályozási kereteket, és egyszerűsíti az adózást, ráadásul a belső fogyasztói bázis is gyorsan nő. Bár a kilátások jók, kockázatok továbbra is vannak, és ezekre a befektetőknek is figyelniük kell.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×