Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Airport Departure Board
Nyitókép: Remedios/Getty Images

A gyakori járatkésések oka: Európa légtere megtelt – mondja a szakértő

Európa legnépszerűbb nyaralóhelyein mindig is sűrű a légi forgalom és a fennakadások hatással lesznek az egész kontinens légi közlekedésére –mondta az InfoRádióban Varga G. Gábor légi közlekedési szakértő.

A nyári nyaralószezonban sűrűsödnek a repülőtereken a késések és a járattörlések, ami igencsak bosszantó lehet az utasoknak, elég csak a vasárnapi esetre utalni, amikor Budapestről a nagyrészt magyar futballszurkolókat szállító repülőgép olyan későn tudott felszállni, hogy lekésték az Európa-bajnokságon a Skócia elleni mérkőzést.

Pedig 2022-höz képest a légi közlekedés problémái észrevehetően enyhültek Varga G. Gábor szerint. A légi közlekedési szakértő szerinte ennek az az oka, hogy a rendelkezésre álló repülőgépekből és munkaerőből nincs olyan mértékű hiány, mint két éve, amikor a nyári szezonban kaotikus állapotok uralkodtak az európai légi közlekedésben, amit akkor elsősorban a koronavírus-járvány idézett elő, hiszen a leépített személyzetet nem lehetett olyan gyorsan visszacsábítani, mint amilyen sebesen a forgalom nőtt.

"Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljes mértékben visszaálltunk volna a régi kerékvágásba, és sajnálatos módon azért vannak olyan faktorok, amelyek soha nem fognak megszűnni. Az egyik, hogy tradicionálisan július és augusztus elképesztő nagy forgalmú időszaknak számít, ráadásul a légi közlekedés iránti igény folyamatosan nő, Európa égboltja és Európa légi közlekedési infrastruktúrája ebben az időszakban szinte megtelik" – mondta az InfoRádióban Varga G. Gábor.

Az ágazatban mindig a legszűkebb kapacitás határozza meg a rendszer áteresztő képességét – emelte ki a szakértő, és példaként említette, hogy hiába van Budapesten nagy repülőterünk megfelelő személyzettel, ha innen nagyon sokan utaznak a görög szigetekre, ahol viszont folyamatosan légi forgalmi dugó van, akkor az ide induló járatok menetrendjében is állandó torlódás lesz.

"Ha ezt az egy példát kivetítjük egész Európára, akkor elmondhatjuk, hogy a népszerű turista- és nyaralóhelyeken mindig lesznek forgalmi dugók, és az ottani késések, fennakadások alapvetően kihatással lesznek a teljes európai forgalomra" – magyarázta a szakember.

A pórul járt repülőjegy-tulajdonosoknak pedig jelezte, azért van esély a kártalanításra. "A legtöbb utasbiztosításnak van szolgáltatása arra az esetre, ha repülőgép késik vagy törlik a járatot, de ennél is fontosabb, hogy az európai jogszabályok alapján a három órát meghaladó késés, a járattörlés és a túlkönyvelés miatt visszautasított beszállítás esetén fixen meghatározott kártérítési kötelezettsége van a légitársaságoknak" – jegyezte meg Varga G. Gábor légi közlekedési szakértő.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 13. 06:49
×
×
×
×