Múlt héten közölte a Datahouse az első negyedéves forgalomba helyezési statisztikát: 2024 első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakánál valamivel több új autó kapott magyar rendszámot, egészen pontosan 34 630 helyett 37 506 darab, amiben benne vannak a forgalomból pár hónaposan kivont és a vélhetően tartósan itthon maradó autók is.
A vezess.hu – a Belügyminisztérium adataira támaszkodva – most kiszámolta, hogy egy átlagos jövedelmű magyarnak mennyit kell dolgoznia és – elméletileg – minden forintját félretennie ahhoz, hogy megvásárolhassa az adott kategória legnagyobb darabszámban regisztrált autóját. A lap a fontosabb kategóriák legnépszerűbb típusát vette alapul és az autó belépőmodelljének listaárával kalkuláltak. Az átlagbér megállapítása esetében pedig a medián keresetet vették figyelembe. (Az idén januárban megjelent adatok szerint a bruttó mediánkereset 489 400 forint, a nettő kereset mediánértéke 338 500 forint volt 2023 novermberében.)
Minik és kisautók
Mint írják, Magyarországon hagyományosan a FIAT 500 a városi minik első helyezettje, idén 274-es darabszámmal áll az élen az első negyedévben. A 70 lóerős, kisegítő hibridrendszerű olasz kiskocsiért 7 005 000 forintot kell összeraknunk 338 500 forintos egységekből, ami 10 nap híján 21 hónapig tart.
6 880 000 forint szerepel a Swift 1,2 GL neve mellett a Suzuki árlistáján, így ez a legkevesebbe kerülő autó a kisautó kategóriában. A listaárral számolva ezt az összeget bő másfél év – 20,3 hónap – alatt tudja összespórolni, aki a medián átlagbért félre tudja tenni a szalonból kigurítandó Swiftre.
Alsó középkategória
1837 autóval az idei első negyedévben is kategóriája élén tudott maradni a Škoda Octavia. A hamarosan modellfrissítéssel korszerűsödő autóból az ötajtós és a kombi is népszerű cégautó, de ugyanazok az értékek, amik vállalati autóként piacvezetővé tették, vonzóvá teszik magánvásárlóknak is.
10 931 158 forint a nyitóár a cikk írásakor érvényes árfolyamon, ezért a pénzért egy Essence kivitelű ötajtós kapható, ami 32 hónap és még tíz nap alatt lehet a miénk, ha szorgosan félretesszük rá pont azt a 338 500 forintot, aminél ugyanannyian keresnek többet, mint kevesebbet nettóban Magyarországon – olvasható.
Városi terepjáró, kompakt és középkategóriás SUV
Nemcsak kategóriáját, a B SUV nevű szegmenst vezeti a Vitara 2534 regisztrációval, hanem a teljes magyar piacot tekintve visszatért az élre 2024 első negyedévében. Listaára 8 490 000 forint, tehát összesen 25 hónapig kell spórolni a 130 lóerős autóra.
A vezess.hu szerint azon lehet vitatkozni, hogy a Qashqai tényleg a kategória alapítója-e, de az biztos, hogy 2006-os rajtja óta a kompakt aszfaltterepjárók meghatározó autója a Nagy-Britanniában gyártott modell. Készletről rendelve az árlista szerint 13 149 000 forintba kerül Acenta kivitelben és elsőkerék-hajtással. Három évig és három hónapig kell félretenni érte a teljes átlagjövedelmet, 39 hónap után lehet a miénk.
A középkategóriás SUV-ok 2023-as uniós forgalomba helyezési rangsorát a Tesla Model Y vezette. Ennek nyitóára 17 894 900 forint, amit 53 havi „kuporgatás” fedezne a medián átlagkeresetből. Ez négy év és öt hónapnyi nélkülözést jelentene, ha közben semmilyen szükségletünk kielégítésére nem költenénk – írják.
Középkategória, pickup, hibrid
277 autóval 282 ellenében az Arteon nyerte a szegmenselsőségért vívott háziversenyt a Passattal az idei első negyedévben. A típus érdekessége, hogy nagyságrendileg 50 ezer forint az árkülönbség a 190 lóerős 2,0 TSI és a 150 lóerős, 1968 köbcentis dízel között a benzines javára. A jelenleg csak sportos kombiként, Shooting Brake karosszériával konfigurálható Arteonért négy és fél évig, egészen pontosan 53 hónapig és három napig kell spórolni, miután a listaára 18 millió forint.
A pickup szegmens toronymagas hazai első helyezettje a Toyota Hilux. Ennek a duplakabinos, négyajtós alapverziója nettó 11 805 000 forint, vagyis 2 év és 11 hónap összejöhet.
„E” kategóriában a Passat és a Superb szegmensénél eggyel feljebb besorolt Toyota Camry a dicső első, 119 autóval. Comfort kivitelnél 16 265 000 forintot kell összerakni a havi fixből, ami napra pontosan négy évig tart. Vagyis 48 hónap múlva egy 218 lóerős benzines-elektromos hajtásrendszerű autónak örülhetünk.
E SUV, nagyobb terepjáró
Az E SUV-oknál a BMW X5 a vezérmodell a magyar piacon, a Datahouse számai szerint 197 kapott friss magyar rendszámot 2024. január 1. és március 31-e között. 32 650 000 forint az a minimum, amennyiért most rendelhető az X5 xDrive 30d. Ha a medián átlagkeresetből spórolnánk rá, az 96 hónapig és még két hétig tartana.
A nagyobb terepjárók mezőnyének elsője az X7-s BMW, orrhosszal megelőzve a Q7-es Audit. 39 330 000 forint az előbbi típus belépőára, ami a 40i jelű benzinesre elég. 116 hónapig, majdnem 12 évig kell spórolni, hogy a nettó mediánkeresetből kijöjjön – olvasható egyebek mellett.