Kutatást végzett a Századvég annak kiderítésére, hogy milyen szempontok alapján választ valaki itthon magyar terméket, illetve mi tartja vissza ettől.
"Kitűnt a kutatásból, hogy sokkal többen vásárolnának adott esetben magyar terméket, ha specifikusan egy-egy termék elérhető lenne nagyobb kínálatban vagy nagyobb választékban" - mutatott rá az InfoRádióban Palóc André, a Századvég vezető elemzője.
A hazai fogyasztók 87 százalékos többsége számára önmagában pozitívum az, ha egy termék magyar. Ez szerinte jó hír lehet.
"Valóban ez talán az egyik legfontosabb állítása és eredménye a kutatásnak, de ebből az a következtetés is fakad, hogy a magyar termelőknek vagy gyártóknak érdemes lehet megfontolni, hogy szélesítsék a termékkínálatukat, hiszen ebből látható, hogy a magyar vásárlók nyitottak a magyar termékekre, de nagyon sok esetben az lehet a problémájuk, hogy nem érnek el mindenféle terméket magyar gyártótól" - figyelmeztetett Palóc André.
Nem egységes az, hogy mennyire preferáljuk a hazait; azt gondolhatnánk, talán az élelmiszereknél ez fontosabb is talán, mint mondjuk a bútoroknál vagy a ruházati cikkeknél.
"Valóban az tűnik ki a kutatás eredményeiből, hogy míg az élelmiszereknél ez a legfontosabb motívumok között van, addig mondjuk a bútoroknál vagy éppen ruházati termékeknél ez kevésbé jellemző, de itt is az a következtetés vonható le, hogy ha volna nagyobb kínálat, mondjuk a bútorok vonatkozásában, akkor lehet, hogy ebben is változhatna a preferencia."
Hogy általánosságban az alacsony ár mennyire írja felül azt, hogy egy termék magyar, arról azt mondta: az ár rendkívül meghatározó majdnem minden terméktípusnál első vagy második helyen.
"Nem kizárható szempont, de az tűnik ki, hogy nagyon sok esetben az élelmiszereknél, különösen a zöldség-gyümölcsöknél az rendkívül fontos a vásárlóknak, hogy magyar legyen. Tehát kettősség figyelhető meg, és nagyon specifikus, hogy hol az ár és hol inkább a származás az, ami inkább fontos a vásárlónak."