A BKK csaknem 10 éve kötött szerződést a budapesti elektronikus jegyrendszer kivitelezésére. A bankgaranciák a projekt elhúzódása miatt lejártak, és azokat a német cég nem hosszabbította meg, ezért a BKK 2018-ban egyoldalúan felmondta a szerződést. A választott bíróság döntése nyomán a korábbi vezetés által kifizetett összeg egy részét sikerült visszaszerezni.
"Sajnos fel voltunk készülve rá, hogy a főváros a korábban kifizetett összegnek csak egy kis részét tudja visszaszerezni. A bíróság kimondta, hogy a Fővárosi Önkormányzat előző vezetése is súlyos hibákat követett el a közbeszerzés kapcsán. Összességében 7,5 milliárd forint kár érte az önkormányzatot, ami példa nélküli.
Egy szerződés még nem okozott ekkora közvetlen kárt a városnak az elmúlt 30 évben"
- jelentette ki az InfoRádióban Karácsony Gergely főpolgármester.
A bíróság szerinte azt állapította meg, hogy egy olyan bonyolult rendszert alkotott meg a BKK akkori vezetése, amely rendszer akkor sehol a világon nem működött, egy olyan cég nyerte meg a közbeszerzést, amely a projekt számos fontos elemével kapcsolatosan semmilyen korábbi referenciával nem bírt.
"Tehát én azt gondolom, hogy maga az eredeti szerződés is rossz volt, az eredeti koncepció is rossz volt. Szóval azt gondolom, hogy az előző két fővárosi vezetésnek a közös felelőssége az, ami történt" - foglalta össze.
Az eredeti szerződést 2014-ben a BKK részéről Vitézy Dávid, a közlekedési vállalat akkori vezérigazgatója írta alá.
"Én azt gondolom, ha 2014 végén nem vált le engem a főváros a BKK éléről, és az a kiváló szakmai, elektronikus fizetési, informatikai szakemberekből álló csapat, akit odahívtam a BKK-hoz, tudja folytatni a munkát, az elektronikus jegyrendszer réges-rég működne mindenki megelégedésére. Nem így történt. 2015-ben Tarlós István új vezetőket hozott a BKK élére, akik félreállítottak lényegében minden szakembert. Eléggé megkérdőjelezhető tartalmú szerződésmódosítások születtek, amik a szállítónak kiszolgáltatták a BKK-t, és ennek eredményeként 2018-ra ez a szerződés összeomlott" - részletezte Vitézy Dávid.
Hangsúlyozta: minden létező vizsgálat megállapította, hogy
nem az eredeti projekttel volt gond, nem az eredeti szerződéssel, hanem a 2015 után Dabóczi Kálmán BKK-vezérigazgató által hozott döntésekkel.
Vitézy Dávid mindazonáltal bírálta a főpolgármestert, amiért ígérete ellenére öt év alatt sem sikerült előrelépnie a papíralapú jegyek és bérletek teljes körű digitalizációja és a bankkártyás fizetési lehetőség teljes hálózati kiterjesztése terén.
Karácsony Gergely szerint ugyanakkor a beléptetőkapuk elavult technológiája helyett a már működő BudapestGO alkalmazással és a bankkártyás fizetéssel valósulhat meg az elektronikus jegyrendszer.
A témához a Vitézy Dávidot főpolgármester-jelöltként indítani kívánó LMP társelnöke, Ungár Péter is hozzászólt: