Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: BKK

Rossz hírt kaptak a HÉV-en utazók – jelentős változás történt

Jelentősen kevesebb uniós forrást fordítana a kormány a HÉV-ek fejlesztésére, de helyette a főváros több korszerű járművet szerezhet be.

Összesen 182,4 millió euróval csökkentette a kormány az elővárosi HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós helyreállítási források keretét, és ezzel párhuzamosan új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosít Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre – írja a Portfolio az Európai Bizottság által minap elfogadott magyar helyreállítási terv alapján.

Az átcsoportosítási döntés a lap tudomása szerint jórészt azért született meg, hogy biztosan befejeződjenek a fejlesztések 2026 nyaráig, különben nem lehet azok költségét elszámolni Brüsszel felé. Ezzel egy hosszú, bizonytalan időszak végére került pont, mert egyrészt a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak korszerűsítése meg kell, hogy történjen 2,5 év alatt, másrészt a budapesti közösségi közlekedésben is komoly fejlesztésekre van meg a fedezet.

Az Európai Bizottság elfogadta Magyarország módosított és kiegészített helyreállítási tervét, és a testület felsorolta, hogy a tavaly elfogadott eredeti program mely pontjain kért módosításokat a kormány. Ebből derült ki az, hogy a három elővárosi HÉV-vonal korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra csökkent. A jelentős, 182 millió eurós keretcsökkentés még nem zárja ki, hogy egyéb uniós vagy költségvetési forrásból ezt a vágást nem kompenzálja a kormány.

Három főbb műszaki vállalás mérséklése történt:

  • 56 helyett 46 kilométer hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamoshálózatot.
  • a tavaly ősszel tervezett 22 megálló és 11 állomás helyett „csak” 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat, és akadálymentes megközelítést lehetővé tevő fejlesztéseket
  • a tavaly ősszel vállalt 2700 darab P+R parkoló helyett már csak kerek 1000 P+R parkolót vállal a kormány kiépíteni az egyes megállóhelyek környékén

Továbbra is 1500 B+R kerékpártároló létesítését vállalta a kormány, így ez nagyban könnyítheti a megállók kerékpárral való megközelítését. Továbbra is három intermodális csomópont kiépítését vállalja a kormány, ahogy tavaly ősszel is tette.

A HÉV-vonalak felújításáról konkrét frissített ütemtervet is bemutat a részletes bizottsági értékelés:

  • 2024. harmadik negyedéve végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a konkrét kivitelezési szerződéseket az összesen 46 kilométer felújítására
  • 2025 végéig az 50 százalékos műszaki készültséget el kell érni a munkálatokban
  • 2026. június végéig be kell fejezni a fenti összes munkálatot

A fenti utolsó kitétel a portál szerint jórészt megmagyarázza azt, hogy miért csökkentette a HÉV-felújítási keretet a kormány, és miért csoportosította át a Budapest Főváros által beszerzendő villamosokra, trolikra, illetve az ottani fejlesztések finanszírozására: ezeket a budapesti beszerzéseket végre lehet hajtani 2026. június végéig, a további HÉV-vonal korszerűsítéseket viszont már kérdésesen lehetett volna addig megcsinálni, márpedig különben nem lehet elszámolni a forrásokat az uniós keret terhére.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 5. 21:40
×
×
×
×