Az uniós tagállamokban kötelezővé tennék a 70 év feletti járművezetők alkalmasságának 5 évenkénti felülvizsgálatát. A Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi Kormányinfón ismertette a kabinet álláspontját.
„Ez egy egy brüsszeli javaslat, de nem támogatjuk, hogy hetvenéves kor felett újra és újra kelljen vizsgázni. Lehet, hogy 70 éven felüliek biztonságosabban vezetnek, mint a 17 évesek. Józanságot javaslok a kérdésben” – fogalmazott Gulyás Gergely.
A kor előrehaladtával mindenkinek megváltozik a fizikai állapota: változik a reakcióidő és általában romlik a látás. Erről már Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő beszélt az InfoRádiónak.
A szakember a jellemzően idősebb korban jelentkező ízületi problémákra, és a reumára is felhívta a figyelmet, amik szintén befolyásolhatják azt, hogy valaki a járművezetésre képes/alkalmas, és hogy milyen szinten.
A szakember szerint nem a szabályokkal, hanem a gyakorlattal vannak gondok, így például a jogosítvány meghosszabbításának feltételéül szabott orvosi vizsgálatok minőségével. Noha jó néhány évvel ezelőtt már
„ukázba” kapták a körzeti orvosok, hogy ha a hozzájuk forduló idősebb embereknél – vagy igazából bárkinél – bármiféle problémát észlelnek, küldjék el szakorvoshoz
– emlékeztetett. „Tehát alapvetően nem a szabályozás a probléma, hanem a gyakorlati végrehajtás.”
Pausz Ferenc úgy véli, hogy idősebb korban a jelenleginél gyakoribb és alaposabb orvosi alkalmassági ellenőrzésekkel lehetne kiszűrni azokat, akiknek már nem lenne szabad a volán mögé ülniük.