eur:
410.54
usd:
391.8
bux:
79733.48
2024. november 25. hétfő Katalin
Budapest, Hungary - October 2021: National Archives of Hungary building and streets of Buda hill
Nyitókép: Vladislav Zolotov/Getty Images

Állandósulhat a turistabusz-korlátozás a budai Várban

A Halászbástya helyett irány a Városliget.

Eddig csak átmeneti intézkedésnek tűnt az, hogy a budai Várba vezető Hunyadi útról – közműépítkezésre hivatkozva, magasságkorlátozást bevezetve – kitiltották a turistabuszokat. A Népszava értesülése szerint azonban véglegesíthetik ezt a korlátozást. Mindeközben egy másik Várba vezető útvonalat is ellehetetlenítettek: a Palota utat egyirányúsították, egy szakaszán pedig 3,5 tonnás súlykorlátozást vezettek be. Mindez együtt sok turista számára teszi nehezen megközelíthetővé, vagy elérhetetlenné a Várat – teszik hozzá.

A Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke szerint a Várba busszal felvitt turisták zöme a szállodahajókkal érkező, zömében nehezen mozgó idősebb ember, akik nem tudnak oda felsétálni. Számukra nem megoldás a BKV-busz, a várba vivő lift kapacitása pedig kevés ehhez. Az utaztatók egy része most kisbuszokkal, esetenként taxival szállítja fel az utasait, ami sokkal nagyobb környezetterhelés, mint a legkorszerűbb turistabuszok használata – mondta a lapnak Erdei Bálint. A cégek közül jó néhány éppen ezért kihagyja a programból a Halászbástyát és a Mátyás templomot, helyette inkább a Városligetbe viszi a csoportokat. Utóbbi kapóra jöhet a Liget projektnek, amely ígérete szerint Budapest turistamágnese lesz – jegyzi meg a Népszava.

A lap mások mellett arra is kitér, hogy a kitiltás ügye napirendre került a budavári önkormányzat június végi utolsó testületi ülésén is. Gulyás Gergely Kristóf fideszes képviselő azt indítványozta, hogy tiltsák ki a Várból, illetve a kerület – néhány fő utat kivéve – egészéből a turistabuszokat. Az áthaladást csak a kerület peremén biztosítsák, vagyis véglegesítsék a közműépítés miatt előállt helyzetet. A vitában a párbeszédes V. Naszályi Márta polgármester azzal érvelt, hogy

ez sokkal komplexebb probléma annál, hogy egyetlen tiltó rendelettel megoldhatnák.

Éppen ezért készült egy sok tényezőt figyelembe vevő terv, amit ugyan a Mészáros utcai tervezett buszparkoló miatti tiltakozás nyomán félre kellett tenniük, de továbbra is dolgoznak a megoldáson. Ennek érdekében létrehoztak egy kerekasztalt, amelynek munkájában a kerületi és a fővárosi önkormányzat mellett a Várkapitányság, valamint az érintett szakmai szervezetek és érdekképviseletek is részt vesznek.

A testület végül az ellenzéki Varga Dániel előterjesztését szavazta meg, ami a kerületben élők védelme érdekében a turistabuszok több pontos korlátozását indítványozta. Felszólították a kerületi közterület-felügyeletet, hogy a jelenleginél szigorúbban lépjenek fel a Várba felvezető Hunyadi János úton szabálytalanul parkoló, motort járató buszokkal szemben, az esetlegesen megkopott forgalomtechnikai felfestéseket javítsák ki, valamint felkérték a polgármestert, hogy terjessze a Fővárosi Közgyűlés elé a Hunyadi úti 3,5 méteres magasságkorlátozás véglegesítésére vonatkozó javaslatot. A korlátozás alól külön engedéllyel felmentést kaphatnának például a szállodák – olvasható mások mellett.

A budavári polgármester jónak tartja Bécs és Barcelona gyakorlatát. Annak egyfajta honosított változata jó köztes megoldás lehet, eszerint a buszok ütemezetten, időben széthúzva, üresjárat nélkül jöhetnének fel a Várba. Ez időt adna a szakmának arra, hogy felkészüljön a teljes kitiltásra.

Címlapról ajánljuk
„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

"A magyar futball öröksége kötelez és muníciót is ad nekünk" – mondta a megnyitón Orbán Viktor miniszterelnök, Puskás Ferencet a magyar futballisták és minden 10-esek példaképének nevezve, akiről Czibor Zoltán azt mondta: "ha az Öcsi egyszer belerúgott a labdába, abból két gól lett".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Az innovációs ökoszisztéma felrázása érdekében új vezetői posztot is bevet az NKFI Hivatal

Az innovációs ökoszisztéma felrázása érdekében új vezetői posztot is bevet az NKFI Hivatal

A Kutatási Kiválósági Tanácsban (KKT) október 1-jétől betöltött elnöki pozíciója mellett az innovációra és tudománypolitikára fordított hazai költségvetési források fő allokátorának számító Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) tudományos társelnöki feladatkörét is ellátja Domokos Péter. Az NKFI Hivatal új vezetői pozíciójáról, illetve a két tisztség együttes betöltésének előnyeiről magát Domokos Pétert, illetve az NKFI Hivatal elnökét, Kiss Ádámot kérdeztük. A páros interjúból kiderül az is, hogy a Domokos Péter szerint miért volt szükség az OTKA átalakítására. A KKT elnöke arról is beszélt, hogy az első ízben meghirdetett Research Grant Hungary program keretében azon dolgoznak, hogy több neves külföldi és külföldön dolgozó kiemelkedő magyar kutatót csábítsanak Magyarországra, akik jövőre hazai intézményekkel közösen fognak kutatási projekteken dolgozni. Az NKFI Hivatal elnöke a K+F-ráfordítások kapcsán azt emelte ki, hogy szemléletválásra van szükség ahhoz, hogy a magyar gazdaság versenyképességét alapvetően befolyásoló kutatásfejlesztési és innovációs finanszírozás az 1-1,5% közötti GDP-arányos sávból a Budapesti Deklarációban is megfogalmazott 3%-os szintre emelkedjen, és hosszú távon, kiszámíthatóan ott is maradjon, vagy akár a fölé nőjön. Hivatala legfőbb feladatának a költségvetési forrásokból lebonyolított programok és projektek magas színvonalú minőségbiztosítását nevezte. A következő időszak legfontosabb céljának az innovációs szereplők minden eddiginél szorosabb összekapcsolását, valamint az egyetemeken, kutatóintézetekben elért kutatási eredmények szisztematikus felkarolását tekinti. Ezt a munkát támogathatja az eddig öt hazai egyetem mellett létrehozott technológiai transzfercégek (TTC-k) tevékenysége is. Kiss Ádám arról is beszámolt, hogy az NKFI Hivatal még idén meghirdeti a 15 milliárdos keretösszegű nagyvállalati innovációs programot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×