Az FBSZ hétfőn a közgyűlési ülée után közleményt adott ki, amelyben azt írta: parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kéri, hogy egyebek között kiderüljön, milyen hatástanulmányok előzték meg az ársapka kiadását és mérik-e a rendelet hatásait. Szerintük a kormányzati szabályok betarthatatlanok, és nem akarnak 15 millió forintos bírságot fizetni. Feltették a kérdést, hogy "ha van üzemanyag, akkor miért nincs", vagyis egyes benzinkutakon miért nem lehet például 95-ös benzint kapni. A szervezet március 24. csütörtök 12 órára performanszt hirdetett a Mol XI. kerületi székháza elé.
A Mol külkereskedelmi üzletágának vezetője ezzel kapcsolatban szerdán kijelentette: a Mol töltőállomásokon a márciusi forgalom várhatóan több mint másfélszerese lesz az ilyenkor megszokottnak.
Március 9-én, 10-én kiugró, közel háromszoros volt a kiskereskedelmi igény, mivel a nagykereskedelmi vásárlók is a benzinkutakra mentek.
Hazuga Károly nagykereskedelmi értékesítési igazgató arról tájékoztatott, hogy a teljes magyar nagykereskedelmi piacot érintette a megnövekedett üzemanyag-kereslet márciusban. Korábban a teljes országos értékesítés 480-490 millió liter üzemanyag volt a teljes piacon, és ez várhatóan körülbelül 15 százalékkal nő márciusban.
Ezt a növekedést az üzemanyagturizmus, a pánikvásárlás és a nemzetközi tranzitforgalom adta a 480 forintos, maximált nagykereskedelmi ár február végi bevezetése óta. Ez azt jelenti, hogy minden nagykereskedőnek 480 forintos áron kell a kiskereskedőknek, a töltőállomásoknak értékesíteni a benzint és a gázolajat.
A rendelet minden magyarországi nagykereskedőre vonatkozik, a Mol maradéktalanul teljesíti a rendelet előírásait, miközben "szinte egyedül maradt a piacon".
Hangsúlyozta, jelenleg a Mol az egyetlen szereplő, amely teljesíti a kötelezettségét, mindenkinek biztosítva a folyamatos üzemanyagellátást, hiszen stratégiai vállalatként szolidaritást vállal minden magyar fogyasztóval és első számú célja a hazai ellátásbiztonság.
Az elmúlt 15 napban több mint 50 új szerződött partnerük lett. Versenyjogilag transzparensen, május 31-ig kötnek mindenkivel szerződést, a kiszolgálás folyamatos. Minden megrendelőt azonosan kezelnek a rendszerükben - mondta, a szakembereik által visszaigazolt mennyiséget pedig megfelelőnek nevezte az érintett régió ellátásához. Az új vevői szerződéseket a lehető legrövidebb időn belül megkötik, pedig a Ptk. szerint erre 30 napjuk lenne - jegyezte meg.
November óta van a 480 forintos hatósági ár a kiskereskedelemben, a nagykereskedelmi ár eközben "erősen volatilis" volt, előfordult ennél jóval olcsóbb. Közölte azt is, hogy a kiskereskedelmi oldalról minden Mol benzinkút megerősített létszámmal szolgál ki.
Arra készülnek, hogy május 15-ig marad az üzemanyagok hatósági ára
- jelezte.
Információik szerint több olyan új partnerük lett, aki nem érte el a korábbi nagykereskedő partnerét, nem kapnak választ sem telefonon, sem a szokásos megrendelési csatornákon keresztül.
Kérdésre közölte: adataik szerint mintegy kétezer benzinkút működik Magyarországon, ebből ezer úgynevezett fehér kút, vagyis családi vállalkozásban működő, kis benzinkút. A felvetésre, miszerint már 11 benzinkút üzemeltetésére kérte fel az ITM a Molt, de nem vették át azokat, azt közölte: minden esetben megvizsgálják, hogy 20 kilométeres körzeten belül mennyi töltőállomás működik. Mivel az érintett térségekben több Mol, illetve más szolgáltató által működtetett töltőállomás is üzemel, így jelenleg az ellátásbiztonság megoldott. Nem törvényi kötelességük az ellátás, viszont stratégiai kérdésnek tekintik az ellátásbiztonságot - mondta Hazuga Károly.