eur:
411.22
usd:
392.51
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Railcolornews.com

Polgármesterek a tram-trainről: megszenvedte a környék, de jó lesz - képgaléria

Szeged, Hódmezővásárhely és Algyő polgármestere a végállomáson várta az új szerelvényt.

Mint az Infostart reggel hírt adott róla, megindult a tram-train Hódmezővásárhelyről Szegedre, az első járaton mások mellett Lázár János országgyűlési képviselővel és Palkovics László innovációs miniszterrel.

"Szeged, Hódmezővásárhely és Algyő örül annak, hogy elindult a vasútvillamos-közlekedés, de vannak fenntartásaik és kéréseik a beruházással kapcsolatban" - mondta közös sajtótájékoztatóján a három településvezető hétfőn Szegeden, a vasútvillamos Széchenyi téri megállójában.

A Márki-Zay Péter közösségi oldalán élőben közvetített tájékoztatón Botka László (Összefogás Szegedért), Szeged polgármestere elmondta,

2011-ben kezdték előkészíteni a beruházást, akkor 2015-ös átadással és 10-15 milliárd forint bekerülési költséggel kalkuláltak.

Szeged már akkor is támogatta a fejlesztést, bár ha a városlakókat megkérdezték volna, valószínűleg inkább egy déli Tisza-hidat választottak volna. Végül a vasútvillamos költségéből két-három híd is elkészülhetett volna - jegyezte meg.

Molnár Áron (független), Algyő polgármestere felvetette: már korábban is kérvényezték, s továbbra is szeretnék, hogy a több mint 50 cégnek, 400-500 munkavállalónak terepet adó Algyői Ipari Parknál legyen megállója a vonalnak.

Hozzátette, az ugyanakkor kedvező számukra, hogy az algyői vasútállomást és környezetét felújították a beruházás során, továbbá parkolókat és kerékpártárolókat is alakítottak ki.

Márki-Zay Péter (Mindenki Magyarországa Mozgalom) hódmezővásárhelyi polgármester a vasútvillamos előnyei között említette, hogy

  • kötöttpályás,
  • kényelmes, és
  • átszállás nélkül köti össze a két település belvárosát, s hogy
  • a hét egyes napjain éjszaka is közlekedik, ami vonzóvá teheti a fiataloknak.

Hátránya azonban, hogy

  • menetidőben nem tud versenyezni az autóval, s
  • bizonyos városrészek autóbusszal is gyorsabban megközelíthetők

- fűzte hozzá.

Az ellenzéki összefogás közös miniszterelnök-jelöltje szerint

a beruházás Lázár János fideszes parlamenti képviselő négyéves működésének egyik fénypontja lesz, holott 2017 áprilisában ő maga akarta azt leállítani.

Bár Lázár János 80 milliárd forintos bekerülési költségről beszél, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) és a MÁV egyes munkatársai 100-150 milliárd forintot emlegetnek - jelentette ki Márki-Zay Péter. Hozzátette, a veszteségek finanszírozásába se Hódmezővásárhely, se Szeged nem tud beszállni.

Szólt arról is, hogy ha villamosították volna a Szeged-Békéscsaba vasútvonalat, ahogyan az a korábbi kormányzati tervek között szerepelt, olcsóbb, környezetbarátabb és gyorsabb lett volna a vasútvillamos.

Megjegyezte, több új megállóra is szükség lenne a vonalon, amihez villamosítani és kétvágányúsítani kellene azt.

Kérdésre válaszolva Botka László elmondta, előrehaladott tárgyalást folytat a működtető MÁV-val arról, hogy a szegediek a városi szakaszon helyi jeggyel is tudják használni a vasútvillamost, illetve arról, hogy a belvárosi, önkormányzati tulajdonú sínek használatáért mekkora pályahasználati díjat fizessen a vasúttársaság. "Szerződéstervezetet még nem kaptunk" - húzta alá.

Jelezte, a vasútvillamos óriási veszteséggel fog működni, abban kell megállapodni, hogy a MÁV és a szegedi tömegközlekedés ezt hogyan osztja el egymás között.

Márki-Zay Péter az utazás egy részét is közvetítette közösségi oldalán. Itt úgy fogalmazott, néhány utca

fél évig le volt zárva Hódmezővásárhelyen úgy, hogy egyetlen kapavágás sem történt. "Vásárhely megszenvedte ezt a beruházást, megérdemeljük, hogy jól működjön."

Az első vasútvillamos járat Hódmezővásárhely-Szeged között hétfőn hajnalban indult el. A vasútvillamossal a két város központja 35 perc távolságra kerül egymástól.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztésének nevezte a beruházást az első járaton.

A vasútvillamos Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú, Szeged-Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhely felé. A hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. A vasútvillamos vonalán csaknem 4 kilométeres egyvágányú villamospálya épült Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval, a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú.

December 31-ig a beüzemelési szakasz zajlik. A végleges menetrendet március közepére alakítják ki.

A vasútvillamos (tram-train) vonalán a Stadler által gyártott dízel-villamos hibrid CityLink járművek közlekednek.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×