Mint az Infostart reggel hírt adott róla, megindult a tram-train Hódmezővásárhelyről Szegedre, az első járaton mások mellett Lázár János országgyűlési képviselővel és Palkovics László innovációs miniszterrel.
"Szeged, Hódmezővásárhely és Algyő örül annak, hogy elindult a vasútvillamos-közlekedés, de vannak fenntartásaik és kéréseik a beruházással kapcsolatban" - mondta közös sajtótájékoztatóján a három településvezető hétfőn Szegeden, a vasútvillamos Széchenyi téri megállójában.
A Márki-Zay Péter közösségi oldalán élőben közvetített tájékoztatón Botka László (Összefogás Szegedért), Szeged polgármestere elmondta,
2011-ben kezdték előkészíteni a beruházást, akkor 2015-ös átadással és 10-15 milliárd forint bekerülési költséggel kalkuláltak.
Szeged már akkor is támogatta a fejlesztést, bár ha a városlakókat megkérdezték volna, valószínűleg inkább egy déli Tisza-hidat választottak volna. Végül a vasútvillamos költségéből két-három híd is elkészülhetett volna - jegyezte meg.
Molnár Áron (független), Algyő polgármestere felvetette: már korábban is kérvényezték, s továbbra is szeretnék, hogy a több mint 50 cégnek, 400-500 munkavállalónak terepet adó Algyői Ipari Parknál legyen megállója a vonalnak.
Hozzátette, az ugyanakkor kedvező számukra, hogy az algyői vasútállomást és környezetét felújították a beruházás során, továbbá parkolókat és kerékpártárolókat is alakítottak ki.
Márki-Zay Péter (Mindenki Magyarországa Mozgalom) hódmezővásárhelyi polgármester a vasútvillamos előnyei között említette, hogy
- kötöttpályás,
- kényelmes, és
- átszállás nélkül köti össze a két település belvárosát, s hogy
- a hét egyes napjain éjszaka is közlekedik, ami vonzóvá teheti a fiataloknak.
Hátránya azonban, hogy
- menetidőben nem tud versenyezni az autóval, s
- bizonyos városrészek autóbusszal is gyorsabban megközelíthetők
- fűzte hozzá.
Az ellenzéki összefogás közös miniszterelnök-jelöltje szerint
a beruházás Lázár János fideszes parlamenti képviselő négyéves működésének egyik fénypontja lesz, holott 2017 áprilisában ő maga akarta azt leállítani.
Bár Lázár János 80 milliárd forintos bekerülési költségről beszél, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) és a MÁV egyes munkatársai 100-150 milliárd forintot emlegetnek - jelentette ki Márki-Zay Péter. Hozzátette, a veszteségek finanszírozásába se Hódmezővásárhely, se Szeged nem tud beszállni.
Szólt arról is, hogy ha villamosították volna a Szeged-Békéscsaba vasútvonalat, ahogyan az a korábbi kormányzati tervek között szerepelt, olcsóbb, környezetbarátabb és gyorsabb lett volna a vasútvillamos.
Megjegyezte, több új megállóra is szükség lenne a vonalon, amihez villamosítani és kétvágányúsítani kellene azt.
Kérdésre válaszolva Botka László elmondta, előrehaladott tárgyalást folytat a működtető MÁV-val arról, hogy a szegediek a városi szakaszon helyi jeggyel is tudják használni a vasútvillamost, illetve arról, hogy a belvárosi, önkormányzati tulajdonú sínek használatáért mekkora pályahasználati díjat fizessen a vasúttársaság. "Szerződéstervezetet még nem kaptunk" - húzta alá.
Jelezte, a vasútvillamos óriási veszteséggel fog működni, abban kell megállapodni, hogy a MÁV és a szegedi tömegközlekedés ezt hogyan osztja el egymás között.
Márki-Zay Péter az utazás egy részét is közvetítette közösségi oldalán. Itt úgy fogalmazott, néhány utca
fél évig le volt zárva Hódmezővásárhelyen úgy, hogy egyetlen kapavágás sem történt. "Vásárhely megszenvedte ezt a beruházást, megérdemeljük, hogy jól működjön."
Az első vasútvillamos járat Hódmezővásárhely-Szeged között hétfőn hajnalban indult el. A vasútvillamossal a két város központja 35 perc távolságra kerül egymástól.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztésének nevezte a beruházást az első járaton.
A vasútvillamos Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú, Szeged-Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhely felé. A hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. A vasútvillamos vonalán csaknem 4 kilométeres egyvágányú villamospálya épült Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval, a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú.
December 31-ig a beüzemelési szakasz zajlik. A végleges menetrendet március közepére alakítják ki.
A vasútvillamos (tram-train) vonalán a Stadler által gyártott dízel-villamos hibrid CityLink járművek közlekednek.