Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár szerint szakmailag nem kétséges, hogy szükség van a felvételi vizsgára, hiszen a kilencedik évfolyamon a középiskolákba jelentkezőknek az eloszlása nem egyenletes az ország összes iskolája között, vannak intézmények, ahová többen jelentkeznek, és valahogyan el kell dönteni, hogy végül kiket vesznek föl, amit a szakmai és tanulási teljesítmény alapján lehet a legigazságosabban megtenni. Tehát az nem kérdés, hogy valamilyen módon ezt meg kell szervezni – ismételte meg.
Mint emlékezetes, az elmúlt év tavaszán szóbeli érettségik nem voltak, csak írásbeli vizsgákat tartottak, szigorú protokollok bevezetése mellett. Többek között korlátozva, hogy egy teremben legfeljebb tíz tanuló foglalhat helyet. Emellett a hőmérsékletmérés, a fertőtlenítés és minden olyan távolságtartó intézkedés ki lett próbálva, amivel gócok és megbetegedések nélkül sikerült az érettségit levezényelni. Ősszel, az előre hozott érettségit további 30 ezer diák tudta teljesíteni, ugyancsak sikeresen, vagyis
az írásbelik kétszer kipróbált módja most is kellő biztonságot nyújt a résztvevő tanulók számára.
Az ismert biztonsági óvintézkedések maradéktalan betartása végett, a korábbi évekkel ellentétben jóval több helyre lettek beosztva a jelentkezők – általános iskolákat is bevonva –, hiszen általában csak a felvételiztető középiskolákban írják a diákok a dolgozatokat. Így összességében 535 helyszínre vannak szétszórva a felvételizők, megteremtve azt a lehetőséget, hogy a korábbi években esetlegesen tapasztalt zsúfoltság elkerülhető legyen.
Maruzsa Zoltán arra is kitért, hogy természetesen a szülők nem léphetnek majd az iskolák területére, és ugyan semmi sem tiltja, hogy a diákok a matematika és a magyar nyelv és irodalom feladatlapok kitöltése között elhagyják a tantermeket, ám a kontaktusszám csökkentése indokolttá teheti, hogy a pihenés perceit inkább az adott teremben töltsék a vizsgázók, viszont
az iskola épületének elhagyása semmilyen mód nem lehet szükséges.
Azokra a bírálatokra, miszerint a középiskolai felvételi vizsgák túlzottan nehezek, így reagált:
olyan írásbeliket kell szervezni, ami szór a jelentkezők között.
Természetesen az oktatás felkészítésének a célja, hogy minden diák teljesítse megfelelően az elvárt standardokat, és annak örülne mindenki a legjobban, ha például az érettségin mindenki száz százalékot érne el. A felvételik esetében viszont, miután rangsorolni kell tudni a jelentkezőket, nagyon tudatosan eltérő nehézségű feladatok kapnak helyet, ennek megfelelően könnyebbekkel indul és egyre nehezednek.
De ahhoz, hogy valakit felvegyenek, még nem kell feltétlen minden feladatot sikeresen megoldania,
még ha lesznek is olyan intézmények, ahova csak olyanokat fognak felvenni, akik mindet teljesítik. Maruzsa Zoltán ennek ellenére azt üzente a nyolcadikosoknak, semmi probléma nincs azzal, ha valamelyik feladat nem sikerül.
Emlékeztetett továbbá, hogy az Oktatási Hivatal oldalán megtalálható az előző évi eredményeknek az elemzése, ahol „gyönyörűen” kirajzolódik az a görbe, ami az eredményeket mutatja, minek alapján nagyjából a közepét éri el a legtöbb jelentkező. De ez szükséges ahhoz, hogy rangsorolni lehessen a tanulókat – ismételte meg.
Az írásbeli vizsgákat követően az esetleges szóbelikre is lesz lehetőség,
ami abszolút prioritás azon intézmények esetében, ahol nagyon nagy a túljelentkezés. De erre már volt példa az őszi előre hozott érettségik alkalmával, jegyezte meg a köznevelésért felelős államtitkár, aki szerint viszont érdemes lehet ezeket úgy megszerezni, ami egyébként intézményi hatáskör, hogy ne egy napra kapjanak időpontot a diákok, elkerülve szintén a folyosói tömörülést.
Két pótnap lesz
Az írásbeliknek hagyományosan szokott lennie egy pótnapja, hiszen eddig is elfordulhatott az, hogy valaki az adott napon valamilyen baleset vagy betegség okán nem tudta megírni a központi vizsgát. Idén erre január 28-a lett kijelölve, de tekintettel arra, hogy a karanténidőszak, illetve a megbetegedések jellemzően tíz napot jelentenek, ezért még egy pótnapot beiktattak, ami február 5-e. Ennek eljárásrendje az Oktatási Hivatal honlapján teljes részletességgel megismerhető.