Az Agroinform.hu a vásárlókat és a fenyőfatermesztőket egyaránt megszólította a szakmai portálon november utolsó hetében kihelyezett kérdőívével, amelyet összesen közel hétszázan töltöttek ki, közülük közel száz fenyőfatermesztő volt.
A termelők visszajelzései szerint
a kereskedők az előző évekhez képest kevesebb fenyőfát kötöttek le
náluk idén, ezért a szokásos időszakban, november végén a megszokottnál valamivel kevesebb fát vágtak ki az ültetvényeken. Arra, hogy lesz-e elegendő választék az idei karácsonyra, csupán az utolsó napokban fog kiderülni, mivel a vásárlók 44 százaléka a karácsony előtti utolsó héten szerzi be a díszítésre szánt fenyőt, ekkor pedig már nehéz lesz pótolni az esetleg hiányzó mennyiséget.
„További bizonytalansági tényező, hogy sokan, akik minden évben belföldi vagy külföldi szállodába vagy rokonokhoz utaztak el, idén zömmel otthon maradnak, és nem tudni, hogy ők mekkora pótlólagos keresletet jelentenek majd a piacon – mutat rá Bolyki Bence, az Agroinform.hu ügyvezetője. – A biztonság kedvéért tehát
célszerű lehet idén korábbra hozni a fa megvásárlását, ha mindenképpen megfelelő kínálatból szeretnénk választani.”
A fenyőfát vásárlók körében immár messze a nordmann fenyő a legnépszerűbb: 54 százaléknyian választják ezt a fajtát. A második helyen az ezüstfenyő, míg a harmadikon a lucfenyő áll 22, illetve 21 százalékkal. A legtöbben, 44 százaléknyian a másfél–két méter közti magasságot keresik, további 40 százalék másfél méternél kisebb fenyőfával is megelégszik.
Az idei évben a fenyőt vásárlók 25 százaléka szeretne 5 ezer forinton belül maradni ennél a kiadásnál, 5–10 ezer forint között tervez költeni 52 százalék, míg a maradék 23 százalék 10 ezer forintnál többet is hajlandó kiadni a megfelelő karácsonyfának valóra.
A Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének előrejelzése alapján a fenyőfaárak a tavalyihoz hasonló szinten alakulnak az idén is: a lucfenyő 3 ezer forintért, az ezüstfenyőt 4-5 ezer forint között, míg a nordmann fenyőt 6 ezer forint körüli áron lehet majd megvásárolni méterenként.
A válaszadók 12 százaléka jelezte, hogy fenyő helyett műfenyőt díszít karácsonykor.
Ebben a körben legfőbb indokként a válaszadók fele a környezetvédelmet jelölte meg, 39 százalékuk a lehulló tűlevelek hiánya miatti tartósságot és tisztaságot, míg 11 százalékuk a többszöri felhasználhatóság miatti árelőnyt említette.
„Fontos megérteni, hogy a karácsonyfa termesztése nagyon hasonló más mezőgazdasági növény termesztéséhez, a különbség annyi, hogy a fa 6-8 évig van kint a területen, mielőtt kivágják, és a helyére új fenyőt vagy más haszonnövényt ültetnek. A karácsonyi időszakot követően pedig a kidobott fák legnagyobb részét komposztálják – magyarázza Bolyki Bence. – A műfenyő ugyanakkor az előállítás, a szállítás és (jó esetben) a megsemmisítés miatt jelentősen terheli a környezetet, ráadásul megvásárlásával nem hazai termelőket, hanem távol-keleti gyártókat támogatunk.”
A fenyőtermesztők válaszaiból az derül ki, hogy a klímaváltozás fokozott kihívásokat okoz a tevékenységükben. 75 százalékuk arról számolt be, hogy a melegebb és változékonyabb időjárás miatt több a kártevő (különösen a gombabetegségek), emiatt a korábbinál többet kell növényvédelemmel foglalkozniuk. Öt százalékuknak le is kellett állniuk bizonyos fajták termesztésével.
Egyelőre nem divat az online fenyőfarendelés
Még a koronavírus-járvány idején is a válaszadók mindössze 9 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy online rendeljen fenyőfát karácsonyra. A legfőbb kifogás tradicionális: a karácsonyi készülődésnek elválaszthatatlan része a megfelelő fa kiválasztása. Emellett a válaszolók több mint harmada attól is tart, hogy a látatlanban megvett és kiszállított fenyő nem az ő elképzeléseinek megfelelő formájú vagy minőségű lesz. A szemlélet persze folyamatosan változik, egyre több termékkör kerül át folyamatosan az online kereskedelmi térbe, egy azonban biztosnak látszik: a tömeges online fenyőfavásárra még várni kell.